معرفی کتاب 32(درّ و صدف)

مسئله حجاب که یک دستور دینی و از مسائل مهم جامعهٔ ماست و با بسیاری ازمسائل پیوند خورده، دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.این مسئله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است، و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد به همهٔ افراد جامعه مربوط می‌شود. این حکم الهی که به زن دستور می‌دهد در برخورد با مرد و در پوشش خود حدودی را رعایت کند، همواره به عنوان یک مسئله جنجال برانگیز و پر هیاهو در بین طرفداران و مخالفان حجاب در داخل و خارج از کشور مطرح بوده است. حتی دشمنان ما به این مسئله توجه زیادی داشته و علّت توجه آنان عمدتاً، مبارزه با حجاب به عنوان یکی از مهمترین نشانه‌های اصالت و مقاومت فرهنگی در برابر جهانخواران است.

نه تنها در بین غیر مسلمانان از حجاب به عنوان نوعی ظلم و محدودیت یاد شده و حتی حجاب را نشانه و عامل عقب‌ماندگی می‌دانند بلکه در میان خود مسلمانان نیز بر سر مسئله حجاب و چگونگی و حدود آن اختلاف وجود دارد. حال سؤال اینجاست که چرا با وجود دستور خداوند و تأکید فراوانی که در قرآن و روایات دربارهٔ حجاب شده است؛ در یک جامعه اسلامی زنانی هستند که نه تنها خود را ملزم به رعایت حجاب نمی‌دانند بلکه عملاً با آن به مخالفت می‌پردازند.

ادامه مطلب...
۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۳:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه معرفی کتاب

علت‌های لجبازی کودکان

علت‌های لجبازی کودکان

با سلام. حتما شما هم به عنوان پدر یا مادر، در مواقعی با کارها و رفتارهایی از فرزندتان روبرو شده‌اید که تعبیری بهتر از "لجبازی" برای آن پیدا نکرده‌اید. لجبازی کودکان در بعضی از سنین مانند دوسالگی و نوجوانی، جزء رشد طبیعی آنان محسوب می‌شود و تا حدی طبیعی است؛ چون این طبیعت آنها است که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا می‌توانند پیشروی کنند. کودک با لجبازی اعلام استقلال و موجودیت می‌کند. با این حال، بچه‌ها حد و مرز خود را نمی‌شناسند و این وظیفه والدین است که محدودیت‌ها را برای آن‌ها مشخص کنند.

در صورتی که شدت لجبازی بیش از حد انتظار باشد، نشان ‌دهنده یک اختلال است که علل مختلفی می‌تواند عامل آن باشد. علل لجبازی در کودکان می‌تواند بسیار گسترده و پردامنه باشد. از نظر بیولوژیکی، اختلال در عملکرد غدد و اعصاب ممکن است یکی از عوامل لجبازی در کودکان باشد. اما بیشتر لجبازی‌ها، ریشه در سبک رفتاری والدین دارد. از این رو، مهمترین علت لجبازی کودکان، رفتارهای والدین است که اگر آن رفتارها اصلاح شود، از لجبازی کودکان کاسته می‌شود. متأسفانه گاهی والدین به محض جیغ زدن و یا گریه کردن کودک، به سوی کودک خود می‌روند و او را بغل می‌کنند. در این شرایط، کودک می‌آموزد برای جلب توجه و یا رسیدن به مقصودش، با لجبازی و تندخویی می‌تواند همه چیز را به دست آورد.

نکته‌ی دیگر اینکه، امر و نهی‌های مکرر، سرزنش و فرمان‌های غیر ‌علمی‌به کودکان، باعث تشدید لجبازی آنان می‌شود. تبعیض بین کودکان، دادن قول‌هایی که هرگز به آن‌ها عمل نمی‌شود، بی‌توجهی و خشونت والدین، مخالفت‌های مکرر با رفتارهای کودک و استفاده نا به جا از تنبیه و تشویق، باعث افزایش لجبازی در کودکان خواهد شد. گاهی بر اثر عوامل یادشده، کودک دست به پرخاشگری می‌زند؛ اما والدین پرخاشگری او را با لجاجت اشتباه می‌گیرند. لجاجت، پدیده‌ای طبیعی‌تر از پرخاشگری است و متعلق به کودک است.

ادامه مطلب...
۲۲ تیر ۹۵ ، ۱۵:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 19(صلح و امنیت)

ازسویی یکی از مؤلفه های خانواده های سالم، موفق و قرآنی، وجود صلح و سازگاری و امنیت عاطفی اخلاقی و جسمی اعضای آن می باشد، در قرآن کریم پیش بینی شده که در صورت متزلزل شدن روابط اعضا از طریق "حکمیت" به سالم سازی روابط  و برگرداندن مسالمت و صلح پایدار در خانواده پرداخته شود.

شهید مطهری درباره لزوم و چگونگی صلح و سازش در خانواده می فرمایند:

"بطور قطع در میان زن و مرد باید صلح و سازش برقرار باشد. اما صلح و سازشی که در زندگی زناشویی باید حکمفرما باشد با صلح و سازشی که میان دو همکار، دو شریک، دو همسایه، دو دولت مجاور و هم مرز باید برقرار باشد، تفاوت بسیار دارد. صلح و سازش در زندگی زناشویی نظیر صلح و سازشی است که میان پدران و مادران با فرزندان باید برقرار باشد که مساوی است با گذشت و فداکاری و علاقمندی به سرنوشت یکدیگر و شکستن حصار دوگانگی، و سعادت او را سعادت خود دانستن و بدبختی او را بدبختی خود دانستن.

برخلاف صلح وسازش میان دو همکار یا دو شریک یا دو همسایه یا دو دولت مجاور، اینگونه صلح ها عبارت است از عدم تعرض و عدم تجاوز به حقوق یکدیگر. در میان دو دولت متخاصم "صلح مسلح" هم کافی است. اگر نیروی سومی دخالت کند و نوار مرزی دو کشور را اشغال کند و مانع تصادم نیروهای دو کشور شود صلح برقرار شده است، زیرا صلح سیاسی است. در صلح خانوادگی عدم تجاوز به حقوق یکدیگر کافی نیست، از صلح مسلح کاری ساخته نیست. چیزی بالاتر و اساسی تر ضرورت دارد، اتحاد و یگانگی و آمیخته شدن روح ها باید تحقق پذیرد، همچنان که در صلح و سازش میان پدران و فرزندان نیز چیزی بالاتر از عدم تعرض ضروری است."

ع. س. حسینی

۲۱ تیر ۹۵ ، ۲۳:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

اصول آموزش مفاهیم دینی به کودکان

اصول آموزش مفاهیم دینی به کودکان

همان گونه که در بخش قبلی بیان شد، اصول عبارت است از قواعد و دستورالعمل‌های کلی مبتنی بر تعالیم دینی، پژوهش‌های روان‌شناسی و نظریات دانشمندان تعلیم و تربیت، که به منزله راهنمای عمل، در آموزش مفاهیم دینی به کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، در ادامه، به بررسی این اصول می‌پردازیم. البته پیش از پرداختن به این اصول باید از طولانی شدن مطلب، پیشاپیش عذرخواهی کنم. ناگزیر برای حفظ یکپارچگی متن، مطلب کمی طولانی شده است.
اصل سهولت
منظور از اصل سهولت این است که در آموزش مفاهیم دینی به کودکان، باید توان شناختی، عاطفی و انگیزشی کودکان را در نظر گرفت و از زیاده روی، خشونت و سخت‌گیری در روند آموزشی پرهیز نمود؛ زیرا هدف از آموزش مفاهیم دینی، برانگیختن شوق و رغبت کودکان به یادگیری آموزه‌های دینی است و نه صرفا انتقال آگاهی‌های دینی.
از این رو، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همواره این سخن را تکرار نموده اند که «آموزش دهید و آسان بگیرید و سخت‌گیر ی نکنید»چرا که «خداوند مرا سخت‌گیر  و سرسخت مبعوث نفرمود، بلکه مرا آموزگاری آسان گیر مبعوث نموده است.» شهید مطهری نیز نقل می‌کند: «پیامبر صلی الله علیه و آله آن گاه که معاذ بن جبل را برای تبلیغ دین به یمن فرستاد، به او چنین فرمود: می‌روی برای تبلیغ اسلام، اساس کارت تبشیر و مژده و ترغیب باشد، کاری بکن که مردم مزایای اسلام را درک بکنند و از روی میل و رغبت به اسلام گرایش پیدا کنند.
نکته ای که پیغمبر اشاره کرد این بود که کاری نکن که مردم را از اسلام فرار بدهی و متنفر بکنی. مطالب را طوری تقریر نکن که عکس‌العمل روحی مردم فرار از اسلام باشد.
حال با توجه به اصل آسان‌گیری در آموزش‌های اسلامی، رعایت این اصل در آموزش مفاهیم دینی به کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا بنابر آنچه در بررسی ویژگی‌های کودکان بیان شد، مفاهیم دینی اموری هستند که با فطرت کودک سازگارند و نیازی به تحمیل و سخت‌گیر ی ندارند، سخت‌گیر ی زمانی است که آموزه‌هایی خلاف خواست فطری کودک به گونه ای برای او ترسیم و تکرار شود که آن را بدون فکر و اندیشه بپذیرد. علاوه بر این، مفاهیم و آموزه‌های دینی سهل و آسان، زمینه‌های درونی و انگیزشی لازم را برای کودک فراهم نموده، او را به یادگیری مفاهیم و حقایق دینی علاقه مند می‌سازد.
چنان که خشونت و سخت‌گیر ی در امر آموزش مفاهیم دینی، کودک را نسبت به اصل دین و تعالیم حیات بخش آن بدبین نموده، آثار و پی آمدهای ناگواری در روحیه لطیف او باقی خواهد گذاشت. بنابراین، رعایت این اصل در آموزش مفاهیم دینی کودک چنان مهم است که ائمه معصومین علیهم السلام در سخنان نورانی خویش والدین را بدان سفارش نموده اند. بنابر مضمون روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله ، «والدین کاری را که انجام آن برای کودک آسان و ساده است بپذیرند و آنچه را که انجامش بر وی سنگین و غیر قابل تحمّل است از او انتظار نداشته باشند.» 

ادامه مطلب...
۱۵ تیر ۹۵ ، ۱۴:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 18(صلح و امنیت)

صلح و امنیت
قانون "والصُلح خیرٌ" یک قانون قرآنی مترقّی بر اساس نیازهای فطری انسان هاست. در کنار صلح، امنیت نیز از ضروریات زندگی انسانی و از نعمتهای ناشناخته الهی است.
رسول خدا می فرمایند:
" نعمتانِ مکفُورتانِ: الأمنُ و العافیهُ. "
"ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشیده است: امنیت و تندرستی. "
از مهمترین دستاوردهای دوران ظهور امام عصر علیه السلام برقراری صلحی پایدار در سرتاسر گیتی بر اساس اصول انسانی و بشر دوستانه است؛ هرچند ایجاد چنین صلحی مستلزم از بین بردن موانع صلح پایدار یعنی زورگویان و ستمگران و حکومتهای ضد بشری است اما در انتها، جهان شاهد برقراری این نظام صلح دوستی خواهد بود.صلحی که بخاطر داشتن پشتوانه های الهی و انسانی، دیگر بهانه و انگیزه ای برای نزاع و وحشت بجای نمی گذارد.
ع. س. حسینی

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۰:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

راهپیمایی روز قدس

امام خمینی: "روز قدس روزی است که مستضعفین مجهز شوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند."

برای حمایت از مردم مجاهد سرزمین اشغالی فلسطین با دختران مشکات در میدان امام خمینی (رحمت الله علیه) راس ساعت 11.30 قرار گذاشتیم تا بعد از تجمع دوستان به خیل جمعیت مردم بپیوندیم و همگام و همراه با مردم شهید پرور و انقلابی شهرمان، انزجار خود را از استکبار جهانی اعلام کنیم و فریاد ظلم ستیزی سر دهیم و بعد از راهپیمایی برای شرکت نماز عبادی سیاسی جمعه به امامت حجت السلام والمسلمین حسناتی مهیا شدیم.


۱۴ تیر ۹۵ ، ۰۱:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

گردهمایی طرح مشکات

ظل عنایت حضرت علی اصغر (علیه السلام) بر آن شدیم برنامه دوره‌ی جدید طرح مشکات را تدوین کنیم. پس با نام ویاد خدا و لطف حضرت ولی عصر (عج) و رجوع به سخنان مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) درمورد نوجوانان و جوانان، جلسات متوالی اتاق فکر برگزار کردیم و قرار براین شد که برای جذب نیروهای جدید همایشی تحت عنوان "چشم‌ها را باید شست" برگزار کنیم. با تبلیغات چهره به چهره دوستان دوره‌ی قبل و همکاری تعداد اندکی از مدارس ثبت نام ها انجام شد و در تاریخ نهم تیرماه 95 درمکان سالن اندیشه فرهنگسرای خارون این همایش برگزار شد. این برنامه با تلاوت آیه‌هایی از سوره‌ی نور و سپس اجرای سرود ملی به صورت پیرامید آغاز شد و در ابتدا برنامه از سخنرانی جناب آقای طباطبایی مدیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(علیه السلام) نجف‌آباد و سخنرانی آقای عبدالهی بهره‌مند شدیم.

ضمنا، در طول برنامه به شرح طرح مشکات در دوره‌ی تابستان و ارائه‌ی گزارش فعالیت دو سال گذشته‌ی طرح به صورت کلیپ پرداخته شد و در این همایش به شرکت کنندگان بسته‌ی فرهنگی برای معرفی کار اهدا شد. همچنین شرکت کنندگان را به شرکت در راهپیمایی روز قدس دعوت نمودیم.

با برگزاری نماز جماعت و تقدیر از خانم رفیعی مربی طرح و خانم عباسی مسئول طرح و دختران فعال دوره‌ی قبل برنامه را ادامه دادیم و در پایان ضیافت افطاری برگزارشد.

قابل توجه دوستان عزیز! آغاز طرح در تاریخ 19 تیرماه 95 در مکان سالن طبقه‌ی اول بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه‌ای برگزار می‌گردد.)

 

۱۴ تیر ۹۵ ، ۰۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

طرح مادران قرآنی1 ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار


سرپرست مرکز تحقیقات طب‌اسلامی امام صادق‌(ص) عنوان داشت: بدن دائما در حال تولید انرژی میباشد و تمام اجزای بدن دارای انرژی است که به هنگام گرفتن وضو ارتباط با انرژی‌های زائد دور می‌شود. در دین اسلام نیز به مادران توصیه شده به هنگام شیر دادن به کودک وضو گرفته و رو به قبله بنشینید تا انرژی‌های مثبت را افزایش داده که این انرژی‌ها برج مغناطیسی بدن است و دائما ذکر بگویید چرا که علاوه بر ثواب، موجب عالمیت کودک می‌شود.

طرح پیش رو با حمایت و همکاری شهرداری، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، بنیاد فرهنگی امام خامنه ای موسسه خدماتی زیارتی ثامن الائمه و مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) ارائه شده است.
 امیدواریم که این قبیل طرح‌های قرآنی بتواند بهره‌مندی معنوی شایسته‌ای را برای فرزندان، مادران بزرگوار آنان و به تبع آن کانون خانواده‌ها به همراه آورد.
در اولین سری طرح مادران قرآنی، حفظ و تفسیر سوره مبارکه انسان برای شرکت کنندگان این طرح نورانی در نظر گرفته شده است.
سوره مذکور دارای موضوعات متنوعی می‌باشد.
 1) آفرینش انسان و خلقت او از نطفه و سپس هدایت و آزادی اراده او
 2) پاداش ابرار و نیکان
 3) دلایل استحقاق این پاداش‌ها
 4) اهمیت قرآن و طریق اجرای احکام آن
 5) حاکمیت مشیت الهی در عین مختار بودن انسان

آثار و برکات سوره انسان (دهر):
افزایش قدرت روح، اعصاب و قلب
همنشینی با پیامبر 
در آمدن به ازدواج حورالعین
پاداش بهشت و حریر گرفتن 
قوی شدن نفس ضعیف 
تسکین درد قلب 
تندرستی 
سود بردن بدن 
نیرومند گشتن جان 
قوت بخشیدن به اعصاب 
تسکین نگرانی و اضطراب
امام صادق(ع) فرمودند: قرائت این سوره برای تقویت و نیرومندی روح و قوی شدن اعصاب و آرامش یافتن اضطراب مفید است.
معاونت رایانه
۱۲ تیر ۹۵ ، ۲۰:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد