چگونه کودکانی خلاق داشته باشیم ؟

چگونه کودکانی خلاق داشته باشیم ؟

با سلام و تبریک ایام مبارک ماه شعبان. امروز با گزیده‌ی مقاله‌ای از سایت آموزک،در مورد روش‌های پرورش کودک خلاق خدمتتان هستیم. امیدواریم مورد استفاده‌ی شما مادر،پدر یا مربی عزیز قرار گیرد. اما راهکارهای پر‌و‌ بال دادن به خلاقیت کودک:

1.     برای کودکان الگوی خلاق باشید؛

گر والدین دائماً در بند اصول و قوانین خشک و انعطاف ناپذیر و یا در کارها مقلد و پیرو دیگران باشند، نمونه‌ای نامناسب و بازدارنده در پرورش خلاقیت فرزندانشان خواهند بود.

 2.     استقلال فکری و عملی کودکان را تقویت کنید؛

  به کودکان فرصت تفکر و اندیشیدن بدهید. کودکان باید فرصت اندیشیدن، تصمیم گیری و عمل کردن داشته باشند

 3.     اعتماد به نفس فرزندانتان را تقویت کنید؛

  افراد خلاق معمولاً اعتماد به نفس بالایی دارند و این ویژگی موفقیت آن‌ها را در کار تضمین می‌کند. بنابراین، والدین باید از هر گونه رفتاری که باعث تضعیف اعتماد به نفس می‌شود، اجتناب کنند.

 4.     به تمام سؤالات کودکان در حد فهم آن‌ها پاسخ گویید؛

  کودکان معمولاً افرادی کنجکاو هستند و اگر والدین با برخورد مناسب کنجکاوی آن‌ها را پرورش دهند آنان را به سوی خلاقیت هدایت می‌کنند.

 5.     از قضاوت، انتقاد و مقایسه اجتناب کنید؛

  ارزیابی، خلاقیت را از بین می‌برد. اگر کودک احساس کند که ابتکارش مورد قضاوت قرار می‌گیرد یا به طور کلی دست از کار می‌کشد یا دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که دیگران از او می‌خواهند و به ایده‌های خود توجهی نمی‌کند.

 6.     کودکان را به اجبار به کاری وادار نکنید؛

  هیچ استعدادی در هیچ جایی از جهان به زور شکوفا نمی‌شود. اجبار منجر به ایجاد اضطراب در کودکان می‌شود و اضطراب به نوبه خود یکی از موانع خلاقیت است.

 7.     فراهم آوردن محلی برای شکوفایی؛

 برای کودکان مکان مشخص در گوشه‌ای از منزل اختصاص دهید تا کارهای مورد علاقه خود را بدون نگرانی انجام دهد. ضمن اینکه در این محل وسایلی هم برای آن‌ها فراهم کنید. این وسایل می‌تواند مواردی از قبیل گل رس، خمیربازی، قیچی بی خطر، وسایل دورریختنی بی خطر، گواش و وسایل هنری دیگر باشد.

در ادامه نکات مفیدی در این موضوع مطرح میشود که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست.

ادامه مطلب...
۱۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه ویژگیهای خانواده ایده آل

آشنایی با هفت سال دوم تربیت فرزند

۱۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه اخبار