سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت20 (حجاب و عفاف)

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت20 (حجاب و عفاف)

به جهت نزدیک شدن به زمان برگزاری طرح همایش زیر چتر خدا از سوی مجمع، و در ادامه مبحث ویژگی‌های خانواده مهدوی، نکته‌ای مهم و اساسی شایان توجه است که بیان می‌داریم.

خانه و خانواده، هسته مرکزی جامعه و اصلی‌ترین بنیاد تربیت انسان‌های صالح و مصلح است و خود، جهانی کوچک برای ساختن جهانی بزرگتر است.

ایده مهدویت و جهانی سازی عدالت، انسانیت و دیانت، باحفظ  کانون مهم خانواده محقق می‌شود.

یکی از مبانی و اصول مهم برای حفظ حریم خانواده و ایجاد خانواده‌ای مستحکم، رعایت حجاب و حیا و پاکدامنی ست.

پس اگر بیان میشود حجاب، سبب استحکام خانواده است، سخنی کاملا دقیق، لطیف و اساسیت که در اینجا مختصرا، به چرایی این ادعا می‌پردازیم.

حجاب لذّتها و بهره‌های جنسی را به محیط خانواده مخصوص و محدود می‌گرداند و به دنبال آن ازدواج‌های مشروع به وجود می‌آید. این گونه ازدواج‌ها پیوند زن و شوهر را محکم می‌سازد و در نتیجه، کانون خانواده گرمتر می‌شود، در حالی که بدحجابی و بی حجابی و آزادی بدون قید و شرط، باعث فروپاشی کانون خانواده می‌شود. زیرا در چنین نظامی، اساس خانواده را بر دشمنی و نفرت پایه گذاری می‌کند و معمولا این نوع زندگی‌ها و روابط زناشویی دوام نخواهد داشت. زیرا زندگی بر پایه غریزه جنسی بنا می‌گردد و چون غریزه جنسی بعد از مدتی فروکش می‌کند، مسائل دیگر از قبیل نداشتن توافق اخلاقی و مشکلات خانوادگی و ... بروز می‌کند و در نتیجه، به طلاق و آوارگی فرزندان منجر خواهش شد.

در واقع بی‌حجابی و بی‌عفّتی، سبب گریز جوانان از ازدواج و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت زندگی می‌شود. زیرا راه برای رسیدن به هوسهای آنان باز و آماده است. بهتر است به برخی گزارشها در این باره اشاره کنیم:

هشت هزار دختر در هندوستان به سبب عدم توانایی در ازدواج، خودکشی کردند. در هندوستان دختران به خواستگاری پسران می‌روند و جهیزیه بر عهده آنان است و قدری هم پول نقد می‌برند و اینها در هندوستان واجب است.

برطبق آماری نکان دهنده هر بیست دقیقه یک بار، یک زن در سوئد کتک می‌خورد و مجروح می‌شود، و در هر سه ساعت یکبار، به یک زن تجاوز می‌شود.

آمارهای قطعی و مستند نشان می‌دهد که با افزایش برهنگی و بی‌حجابیی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی به طور مداوم بالا رفته است، چرا که "هر آنچه دیده بیند دل کند یاد" و هوس‌های سرکش هر روز دل را به دنبال دلبری تازه می‌کشاند. امّا در محیطی که حجاب و موازین دیگر اسلامی رعایت می‌شود دو همسر احساسات و عشق و عواطفشان در بند یکدیگر است. در بازار آزاد برهنگی -که زنان به صورت کالای مشتری در آمده‌اند_ دیگر قداست پیمان زناشویی مفهومی ندارد و خانواده‌ها، همچون تار عنکبوت به سرعت متلاشی می‌شوند و کودکان بی‌سرپرست می‌مانند.

به امید افزایش روز افزون خانواده‌های مستحکم و با ایمان و پرنشاط به برکت وجود زنان و مادرانی عفیف و بانجابت و باصلابت که شخصیت خود را در لابه لای زیورهای زودگذر و آراستگی‌های دور از شان خویش، جستجو نمی‌کنند.

ع.س.حسینی

۱۱ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 19(صلح و امنیت)

ازسویی یکی از مؤلفه های خانواده های سالم، موفق و قرآنی، وجود صلح و سازگاری و امنیت عاطفی اخلاقی و جسمی اعضای آن می باشد، در قرآن کریم پیش بینی شده که در صورت متزلزل شدن روابط اعضا از طریق "حکمیت" به سالم سازی روابط  و برگرداندن مسالمت و صلح پایدار در خانواده پرداخته شود.

شهید مطهری درباره لزوم و چگونگی صلح و سازش در خانواده می فرمایند:

"بطور قطع در میان زن و مرد باید صلح و سازش برقرار باشد. اما صلح و سازشی که در زندگی زناشویی باید حکمفرما باشد با صلح و سازشی که میان دو همکار، دو شریک، دو همسایه، دو دولت مجاور و هم مرز باید برقرار باشد، تفاوت بسیار دارد. صلح و سازش در زندگی زناشویی نظیر صلح و سازشی است که میان پدران و مادران با فرزندان باید برقرار باشد که مساوی است با گذشت و فداکاری و علاقمندی به سرنوشت یکدیگر و شکستن حصار دوگانگی، و سعادت او را سعادت خود دانستن و بدبختی او را بدبختی خود دانستن.

برخلاف صلح وسازش میان دو همکار یا دو شریک یا دو همسایه یا دو دولت مجاور، اینگونه صلح ها عبارت است از عدم تعرض و عدم تجاوز به حقوق یکدیگر. در میان دو دولت متخاصم "صلح مسلح" هم کافی است. اگر نیروی سومی دخالت کند و نوار مرزی دو کشور را اشغال کند و مانع تصادم نیروهای دو کشور شود صلح برقرار شده است، زیرا صلح سیاسی است. در صلح خانوادگی عدم تجاوز به حقوق یکدیگر کافی نیست، از صلح مسلح کاری ساخته نیست. چیزی بالاتر و اساسی تر ضرورت دارد، اتحاد و یگانگی و آمیخته شدن روح ها باید تحقق پذیرد، همچنان که در صلح و سازش میان پدران و فرزندان نیز چیزی بالاتر از عدم تعرض ضروری است."

ع. س. حسینی

۲۱ تیر ۹۵ ، ۲۳:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 18(صلح و امنیت)

صلح و امنیت
قانون "والصُلح خیرٌ" یک قانون قرآنی مترقّی بر اساس نیازهای فطری انسان هاست. در کنار صلح، امنیت نیز از ضروریات زندگی انسانی و از نعمتهای ناشناخته الهی است.
رسول خدا می فرمایند:
" نعمتانِ مکفُورتانِ: الأمنُ و العافیهُ. "
"ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشیده است: امنیت و تندرستی. "
از مهمترین دستاوردهای دوران ظهور امام عصر علیه السلام برقراری صلحی پایدار در سرتاسر گیتی بر اساس اصول انسانی و بشر دوستانه است؛ هرچند ایجاد چنین صلحی مستلزم از بین بردن موانع صلح پایدار یعنی زورگویان و ستمگران و حکومتهای ضد بشری است اما در انتها، جهان شاهد برقراری این نظام صلح دوستی خواهد بود.صلحی که بخاطر داشتن پشتوانه های الهی و انسانی، دیگر بهانه و انگیزه ای برای نزاع و وحشت بجای نمی گذارد.
ع. س. حسینی

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۰:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 17 (آرامش و رفاه)

انسان در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود نیازمند دو مقوله آرامش و آسایش، خوشی و خوشبختی است و به آرامش بیش از آسایش نیاز دارد، آنچه امروزه بشر را در یک چرخه رنج و افسردگی و سردرگمی شدید قرار داده، توجه افراطی به آسایش و خوشی وتن آسایی و بی توجهی به عوامل پایدار آرامش و خوشبختی و روح آسایی است.

آسایش و خوشی مربوط به تن و امور مادی زندگی است و آرامش و خوشبختی عمدتا ناظر به روح و روان امور معنوی زندگی می­باشد. از جمله مولفه های یک جامعه مهدوی، توجه به آرامش و آسایش و فراهم آوردن عوامل خوشبختی در کنار خوشی و حتی مقدم بر آن است. یک خانواده سالم و صالح مهدوی و منتظر نیز به این مهم توجه می­کند و ضمن تلاش برای تامین آسایش و خوشی، هزینه­های مادی و معنوی فراوان­تری برای تامین خوشبختی و آرامش روحی اختصاص می­دهد و به تعبیری روشن­تر محور ارتباطات دریک خانواده مهدوی بر اساس اصل رحمت، سکونت، کرامت، روابط عاطفی عمیق و ایجاد آرامش استوار می­باشد. یک خانواده مهدوی با درک تفاوت مبنایی میان "خوشبختی" و "خوشی"، تمام تلاش خود را برای تامین خوشی و رفاه به کار می­بندد سفارشات معصومین علیه السلام در خصوص گرم نگه داشتن کانون خانواده و ایجاد فضایی پرسکونت و آرام، ناظر به همین معناست.

امام زین العابدینعلیه السلام می­فرمایند:

"وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَۃِ فَٲن تَعلَمَ ٲنَّ الله عزّوجلّ جَعَلَها لک سَکَناً و اُنسأ فَتَعلَمَ أنَّ ذلک نِعمَۃٌ مِنَ الله علیک فَتُکرِمَها و تَرفُقَ بها و إن کانَ حَقُّکَ علیها أوجَب فَانَّ لها علیکَ أن تَرحَمَها."

"حق زن این است که بدانی خداوند عزوجل او رامایه آرامش و انس تو قرار داده است و بدانی که این نعمتی است که خداوند به تو داده است پس او را گرامی داری و با وی نرمی  کنی، هرچند حق تو براو واجب تر است اما حق وی بر تو این است که با او مهربان باشی."

"إنَّ أرضاکُم عندالله أسبَغَکُم عَلی عِیالِهِ."

"خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در رفاه ونعمت قرار دهد."

ع.س.حسینی

۰۷ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

عزت نفس

بطور کلی عزّت نفس به عنوان یک شاخص برجسته در زندگی قادر است کلیه فعالیت­‌های فرد را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که احساس ارزشمندی می­‌کنند و عزّت نفس بالایی دارند در مقابل انواع مشکلات و مسایل زندگی، فشارهای روانی، تهدیدات و حوادث ناگوار و بیماری‌های روانی مقاوم و پایدار خواهند بود.

عزّت نفس یکی از قدرتمندترین نیروهای موجود در جهان است. عزّت نفس به شادی و شادمانی و ثمربخشی و صمیمیت می­‌انجامد و به همین دلیل ما به آن نظامی از ارزش­‌ها معتقدیم که عزّت نفس را زیاد کند.

و بالاخره عزّت نفس به ایمان می­‌ماند و می­‌تواند کوه­‌ها را تکان دهد. در کتب تربیتی، نشانه­‌ها و خصوصیات افراد دارای عزّت نفس بالا و افراد فاقد عزّت نفس، این چنین فهرست شده‌­است:

 


افراد با عزت نفس بالا:

افراد با عزت نفس پایین:

1. دارای نگرش واقع بینانه در مورد خود و جهان پیرامون

1. دارای نگرش مصنوعی نسبت به خود و جهان پیرامون

2. ارزشیابی مثبت از خود

2. ارزشیابی منفی از خود

3. برخورد مناسب و مثبت با نظرات خود و دیگران

3. اجتناب از تماس با همسالان و بزرگسالان

4. تلاش همراه با امیدواری

4. با احساس نا امیدی تلاش نمودن

5. داشتن حس ابراز وجود

 

5. فقدان ابراز وجود

6. مشارکت در فعالیت­‌های اجتماعی

 

6. اجتناب از موقعیت­‌های اجتماعی

7. احساس ارزشمند بودن

 

7. احساس بی­‌هویتی و بی­‌ارزشی

8. بهره‌­وری از استعدادها

 

8. دست کم گرفتن استعدادهای خود

9. داشتن خلّاقیت

 

9. خلّاقیت کم

10. رضایت از وضعیت جسمانی خود

 

10. نارضایتی از وضعیت جسمانی خود

11. داشتن اِسنادهای درونی

 

11. داشتن اِسنادهای بیرونی

12. پایین بودن سطح اضطراب

12. احساس ترس از نحوه پذیرش توسط دیگران

13. احساس جذاب بودن

13. احساس غیرجذاب بودن

14. احساس امنیت

14. احساس نا امیدی و عدم امنیت

15. توانایی پذیرش تعریف دیگران

15. ناتوانی در پذیرش تعریف دیگران

16. مسئولیت پذیر بودن

16. عدم مسئولیت پذیری

17. مستقل عمل کردن

17. احساس حماقت و وابستگی

18. احساس اینکه افکار و عقایدش برای دیگران مهم است.

18. احساس این که دیگران ارزشی برای او قائل نیستند.

19. به پیشرفت­‌ها افتخار کردن

19. احساس غرور پایین

20. ناکامی را به خوبی تحمل کردن

20. گریزان از موقعیت­‌های تنش­‌زا و نگرانی­‌زا

21. خود را عضو با ارزشی از خانواده دانستن

21. احساس بی ارزشی در خانواده

22. احساس کفایت در تحصیلات

22. احساس بی کفایتی در تحصیلات

23. احساس رضایت از تعامل با دیگران

23. منزوی و گوشه­‌گیر بودن

24. پذیرفتن ضعف­‌های خود و تلاش جهت رفع آنها

24. سرزنش دیگران به خاطر ضعف­‌های خود

25. هدفمند بودن فعالیت­‌ها

25. فقدان هدف­‌های ارزشمند یا داشتن هدف­‌های کم ارزش

26. توانایی بیان مشکلات خود به دیگران

26. احساس ناتوانی و به آسانی تحت تاثیر دیگران قرار گرفتن

 

امام زمان علیه السّلام و دولت کریمۀ او عزیز و عزیزپرور است و نه تنها عزّت بخش انسان‌ها، بلکه عزّت بخش اسلام، قوانین اسلام و قوانین انسانی است. خانواده‌­های منتظر و مهدوی نیز خانواده‌هایی عزیز و عزیز­پرورند و یکی از صفات محوری حاکم بر روابط آنان و از جمله اصول مهم و پایدار تربیتی آنان، عزّت و عزّت پروری است.

ع.س.حسینی

۱۷ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 16 (سبک زندگی مهدوی)

3) عزّت‌مندی و عزیزپروری

یکی از مختصات جامعه مهدوی، بنیان گذاری آن بر فضائل انسانی و اخلاقی از جمله عزّت و اقتدار است. دولت مهدوی و سیره حکومتی حضرت بر اساس عزّت رقم میخورد. در همین زمینه در دعای افتتاح می‌خوانیم:

(الّلهمَّ إنّا نَرغَبُ إلیکَ فی دولةٍ کریمةٍ تُعِزُّ بها الاسلام و أهلهُ...) "خدایا، مشتاقانه مسألت داریم که دولتی با شکوه برانگیزی که در آن اسلام و اسلامیان را عزّت بخشی..."

یکی از القاب امام عصر مُعِزّ (عزّت بخش) می‌باشد، چنانچه در دعای ندبه می‌خوانیم:

(أین مُعِزُّ الأولیاء ...) "کجاست عزت دهنده دوستان ..."

در یک خانواده سالم و پویا نیز هدفی جز عزیزپروری و ایجاد روحیه عزّت‌مندی وجود ندارد، چرا که عزّت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن که این احساس مثبت از مجموع اندیشه‌ها، احساسات، عواطف و تجربیات انسان در طول زندگی او بدست می‌آید. عزّت نفس از نیازمندی‌ها و صفات ویژه انسان در میان همه موجودات است.

به نظر کارشناسان مسائل تربیتی و روانشناسان، بخش عمده‌ای از مشکلات انسان در رابطه با ضعف و یا فقدان عزّت نفس بروز می‌کند.

عزّت نفس از مهمترین مؤلفه‌های هویت اجتماعی است و به تعبیری سپری فرهنگی در مقابل اضطرات و آفات اجتماعی به شمار می‌رود.

ارتباط متقابل میان عزّت نفس و تصور فرد از توانایی‌های خود، امری مسلم است و بدان معناست که اگر عزّت نفس فرد کاهش یابد، احساس ضعف و ناتوانی در او به وجود می‌آید و برعکس، چنانچه میزان احساس عزّت نفس در فردی افزایش یابد، احساس توانمندی و ارزشمند بودن در وی احیاء می‌گردد و تلاش او برای کسب موفقیت فزونی می‌یابد، سلامتی اش تضمین می‌شود و ارتباطات جمعی او رشد ‌می‌یابد.

ع.س.حسینی

۰۳ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 15 (سبک زندگی مهدوی)

این هفته موضوع عدالت محوری را کامل کرده و از هفته آینده به بررسی موارد بعدی در سبک زندگی مهدوی می پردازیم.

تعاریف عدالت:

رعایت حقوق افراد و عطا کردن حقّ هر صاحب حقّی به او.

قرار دادن هر چیزی در جایگاه خودش و پرهیز از افراط و تفریط.

تساوی و رفع هر گونه تبعیض

قرآن کریم در خصوص رعایت عدالت در تنظیم روابط خانوادگی می‌فرماید:

(و إن خفتم ألّا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب الم من النّساء مثنی و ثلاث و رباع فإن خفتم ألّا تعادلوا فواحدةٌ أو ما مَلکت أیمانکم ذلک أدنی ألّا تَعولوا.)

"و اگر می‌ترسید که عدالت را درباره‌ی (ازدواج با) دختران یتیم مراعات نکنید (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نمایید و) با زنان دلخواه (دیگر) ازدواج کنید، دو تا، سه تا یا چهار تا، پس اگر ترسیدید که (میان همسران) به عدالت رفتار نکنید، پس یک همسر (کافی است) یا (به جای همسر دوم از) کنیزی که مال شماست (کام بگیرید، گرچه کنیز هم حقوقی دارد که باید مراعات شود) این نزدیک‌تر است که ستم نکنید."

ادامه مطلب...
۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 14 (سبک زندگی مهدوی)

در ادامه مطلب سبک زندگی12، قرارمان به بررسی مطالبات مشترک فرهنگ خانواده و فرهنگ مهدویت بود که این هفته و هفته آینده به بررسی مورد دوم آن یعنی عدالت محوری می‌پردازیم. 

2) عدالت محوری

از مؤلفه‌های اساسی فرهنگ انتظار و مهدویت عدالت دوستی، عدالت محوری و سرشار سازی زمین از عدالت است. اندیشه مهدویت نه تنها با شعار عدالت که با حقیقت عدالت و قسط گره خورده است، به گونه‌ای که نام مهدی برای بشریّت، تداعی کننده‌ی عدالت حقیقی و پایدار می‌باشد.

در دعای ندبه می‌خوانیم: (أینَ المرتَجی لإزالَةِ الجَورِ وَالعُدوانِ.)

"کجاست آن منبع امید برای برطرف کردن ظلم و ستم و دشمنی‌ها."

امام صادق(ع) می‌فرمایند:

        (ما یکون هذا الأمر حتّی لا یَبقی صِنفٌ مِنَ النّاس إلّا قَدوُلُّوا عَلَی النَّاس حَتّی لا یقولَ قائلَ قائلٌ إنَّا لَو وٌلِّینَا لَعَدَلنَا ثُمَّ یقوم القائمُ بِالحَقِّ وَالعَدل.) "امر فرج تحقق نمی‌پذیرد تا اینکه هر صنفی از مردم به حکومت برسند تا اینکه نگویند اگر ما به حکومت می‌رسیدیم با عدالت رفتار می‌کردیم! سپس قائم قیام می‌کند و با حق و عدالت حکومت می‌نماید."

        (إنَّ قائماً... وَاللّه لَیَدخُلَنَّ عَلَیهم عَدلُهُ جَوفَ بُیُوتِهِم کَما یَدخُلُ الحَرُّ و القَرُّ.)

"به خدا قسم قائم ما (مهدی) عدالت خویش را تا درون خانه‌های مردم وارد می‌کند همانطوری که هوای گرم و سرد به درون آن خانه‌ها وارد می‌شوند."

در  دعای غیبت می‌خوانیم:

        (ألّلهمَّ و أحیِ بِوَلیِّکَ القُرآنَ... حَتّی لا یَبقی حَقٌّ إلّا ظَهَرَ ولا عَدلٌ إلّا زَهَرَ.)

"بارالها! به وسیله‌ی ولیّت قرآن را زنده کن... تا آنجا که حقّی باقی نماند جز آن که آن را ظاهر سازد و عدلی نباشد جز آن که آن را شکوفا نماید."

در جامعه‌ی به ظاهر کوچک خانواده‌ی مهدوی نیز لزوم اجرای عدالت مورد عنایت قرار گرفته، چنانچه امام زمان(عج) عدالت را نه تنها در جامعه بلکه در فضای خانه‌ها نیز داخل می‌کنند.

ع.س.حسینی
۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۳:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار