عرفه روز بازگشت به آغوش مهربان خداست.

عرفه روز بازگشت به آغوش مهربان خداست.

عبادات و دعا رشته اتصال انسان با مبدأ هستی و قدرت لایزال الهی هستند؛ از این رو لذا نمی توان گفت که دعا و عبادات، مخصوص ایّام خاص می باشند؛ اما زمانهایی وجود دارد که فرصت ویژه ای برای ارتباط با خداوند از طریق دعا و راز و نیاز است؛ چرا که رحمت خاص خداوند در آنها از مبدأ اعلی به سوی بندگان سرازیر می گردد و بنده باید تلاش کند خود را در معرض دریافت آن عنایات و رحمتهای ویژه الهی قرار دهد؛ چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی اَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها؛ به راستی برای پروردگار شما در روزهای روزگارتان عطایا و بخششهایی است، هوشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید.» و قرآن کریم نیز می فرماید: «وَذَکِّرْهُمْ بِاَیّامِ اللّهِ»؛ و روزهای خدا را به آنان یاد آوری کن.»

یکی از این روزها، نهم ذیحجّه یعنی روز عرفه است که می توان آن را روز دعا و نیایش نام نهاد. مخصوصا برای کسانی که توفیق تشرّف به حج و حضور در صحرای عرفات را پیدا کرده اند.

جایگاه روز عرفه 

مرحوم شیخ عباس قمی درباره شب عرفه می گوید: «از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن مقبول و دعا در آن شب مستجاب است. و کسی که آن شب را به عبادت بسر آورد، اجر و پاداش هفتاد سال عبادت را دارد.»

وی در رابطه با روز عرفه نیز می گوید: «روز عرفه از اعیاد عظیمه [و بزرگ] است، هر چند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای آنها گسترده و شیطان در این روز تحقیر و رانده شده و خشمناک است.»

اعمال شب عرفه

شب نهم از شب‎های متبرک و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در این شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. براى شب عرفه چند عمل وارد شده است:

1- دعایی که با با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوى وَ عالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى کُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً که روایت شده هر کس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.

2- [به نقل کفعمى ] تسبیحات عشر را که در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود .

3- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

4- زیارت امام حسین علیه السلام .


ادامه مطلب...
۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها

شهادت جان گداز بنیان گذار نهضت علمی علوی و شکافنده علوم الهی حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد

شهادت جان گداز بنیان گذار نهضت علمی علوی و شکافنده علوم الهی حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد

بقیع حالا سومین گوهر بی بدیل خود را در آغوش می گیرد.

گوهری که نور سینه اش راه بین زمین و آسمان را کوتاه تر کرده است

شهادت حضرت باقرالعلوم  علیه السلام تسلیت باد

۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها

روند فعالیت هسته‌ها در جهت برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی

مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) با نزدیک شدن به ایام محرم و روز جهانی شیرخواره امام حسین(ع)، با تکاپوی بیشتری به اجرای مسئولیت اصلی خود در جهت برگزاری همایش بزرگ حضرت علی‌اصغر(ع) می‌پردازد.

در همین راستا دبیر مجمع از تشکیل شدن جلسات هسته‌ی مرکزی کمیته‌های انتظامات، عکاسی، مالی و اجرائی در هفته‌ی گذشته خبر دادند. ایشان اینگونه خبر دادند که: "این جلسات با هدف بهتر برگزار شدن همایش شیرخوارگان حسینی در سال جدید، برگزار شد و معایب همایش سال گذشته در آنها مطرح گردید؛ درپی آن راهکارها و پیشنهاداتی در جهت رفع مشکلات سال گذشته ذکر شد؛ اقدامات مربوط به تقسیم کار بین نیروها انجام گرفت؛ و همچنین شرح وظایف هرکدام از این کمیته‌ها بررسی شد.

همچنین در جهت تکمیل پیگیری‌های برنامه‌های همایش شیرخوارگان، جلسه‌ای مشترک با حضور کمیته‌های مراکز ثبت‌نام، پشتیبانی، انتظامات، مدیریت و کمیته‌ی اجرایی برگزار شد. که مفاد هسته مرکزی به مدیریت مجمع گزارش داده‌شد و پیشنهاداتی جهت بهتر برگزار شدن همایش ارائه گردید. نکته قابل توجه دیگری که مدیریت به آن اشاره فرمودند این بود که، نیروی انسانی باید نظارت دقیقی بر عملکرد خادمین و مسئولین داشته باشد تا در برگزاری همایش با مشکل کمبود نیرو مواجه نشویم.

در ادامه؛ اسامی مراکز ثبت‌نامی توسط خانم ربانیان اعلام شد و زمان ثبت نام به اطلاع مدیریت رسید.  مدیریت مجمع ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، از مسئولین خواستند تا با جدیت تمام به رفع معایب بپردازند و جلسات توجیهی خادمین را به بهترین نحو ممکن برگزار کنند. ایشان از اهمیت نیروی انسانی جهت جذب نیروی کادر جدید سخن گفتند و بر بازرسی دقیق از مراکز ثبت نام تاکید کردند."

م.رایانه


۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

فرزندی زیبا با طب سنتی(4)

فرزندی زیبا با طب سنتی(4)

14.  اگر می‌خواهید فرزندتان رنگ و روی خوب داشته‌باشد در هنگام بارداری سراغ دوستان کبد بروید.  دوستان کبد عبارتند از: روغن زیتون، انار، روغن ماهی، کاسنی، کنگر، هویج، زرشک، نعناع(خصوصا دم کرده آن)، کره گاوی و گوسفندی، شیرخشت، ترانجبین، گزانگبین، بیدخشت و عناب.
(کاسنی بخورید تا خون شما زیادتر گردد و فرزند زیبایی از شما بوجود آید، همچنین خوردن کاسنی باعث ازدیاد در پسر آوردن می شود)
15.  خوردن توت فرنگی و هلو و خربزه نیز در زیبایی رخ جنین و شادابی پوست زن باردار تاثیر دارد.
16 . خوردن میوه ها و سبزی هایی که ویتامین ث دارند رنگ نوزاد را زیبا میکنند.
17 . اگر فرزندی با موی مشکی و پوست نرم میخواهید باید از حرارت آفتاب و اغذیه‌ای که ویتامین د، گوگرد و منگنز دارند، استفاده کنید؛ مثل پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیاربوته‌ای و ترب. وقتی آفتاب به بدن برسد ولی عوامل ویتامین د نباشد موی نوزاد سرخ می‌شود. اگر ویتامین د به جنین نرسد بور خواهد شد.
18 . ویتامین آ، سبب مو خرمایی شدن فرزند میشود.
19 . خوردن بابونه و گل آن و دم کرده بومادران خصوصا گل آن در بور شدن موی نوزاد موثر است.
20 . اگر مادر از تخم مرغ دوزرده استفاده کند چشم نوزاد را آبی می‌شود.
نکته مهم
اگر مادر در دوران بارداری دچار ترس شدید شود پوست جنین دچار لکهای تیره میشود. در موارد ترس مادر سریع باید از شربت عسل یا میوه شیرین مثل سیب درختی و به و گلابی  استفاده کند و از ترشیجات بپرهیزد. پرخوری و خوردن غذای یکنواخت و غذاهای مانده و فاسد مخصوصا گوشتی رنگ نوزاد را تیره میکند. استنشاق دود زغال و دخانیات و تنفس در جای پرجمعیت نیز رنگ نوزاد را تیره میکند.
در پایان
باید این موضوع را قبول کنید که زیبایی، از زیبایی بیرون می آید، اگر می خواهید فرزند زیبایی داشته باشید، در هنگام بارداری باید از آرامش کافی برخوردار شوید و تا می توانید به چیزهای زیبا بنگرید، مثلا گل، درخت، دریا، کوه، انسان های آرام و زیبارو و ...

پایان

ا.ابن علی

۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۶:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خواص داروهای گیاهی

سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) پیرامون سبک زندگی اسلامی

سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) پیرامون سبک زندگی اسلامی

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب (18/6/92)

یکی از موضوعات جدی مطرح شده در دیدار با ائمه جمعه موضوع سبک زندگی است.لذا اگر اهمیت نماز جمعه و خطبه های آن برای ما روشن شود، آنگاه می‌وانیم اهمیت سبک زندگی را بهتر درک کنیم.

در مورد اهمیت نماز جمعه ایشان میفرمایند:

«اسلام براى نماز جمعه، خیلى اهمیت قایل است و من امروز فکر کردم بعضى از روایاتى را که در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببینید چه‌قدر این مراسم هفتگى مهم است.»

ایشان در دیدار با ائمه جمعه میفرمایند:

«یکی از مسائلی که باید در خطبه های نماز جمعه مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع سبک زندگی و بحث‌های کاملاً مستند و زنده در این خصوص است» (18/6/92)

حال اهمیت موضوع سبک زندگی از اینجا روشن میشود که ایشان درخواست میکنند این موضوع در یکی از رویداد های مهم هفته مورد توجه جدی قرار بگیرد.

*بیانات در محفل انس با قرآن

«یک مسئله، مسئله‌ى احترام ظاهرى و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معناى الفاظ قرآن، اصوات قرآنى؛ این در جاى خود چیز محترم و مهمى است. مسئله‌ى بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنى است؛ سبک زندگى را منطبق با قرآن قرار دادن» (19/4/92)

«اگر در جوامع بشرى قرآن حاکم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوى هست. راه سلامت را، راه امنیت را، راه امنیت روانى را قرآن به روى ما باز میکند؛ راه عزت را قرآن به روى ما باز میکند؛ راه زندگى درست را و سبک زندگى سعادت‌آمیز را قرآن به روى ما باز میکند» (18/3/92)

ادامه مطلب...
۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از نگاه مقام معظم رهبری

مصاحبه با مدیر کمیته بهداشت و امداد، در راستای اقدامات انجام شده جهت برگزاری همایش شیرخوارگان

مصاحبه با مدیر کمیته بهداشت و امداد، در راستای اقدامات انجام شده جهت برگزاری همایش شیرخوارگان
با عرض سلام و احترام، در ادامه‌ی بازتاب فعالیت‌های صورت گرفته در راستای برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، با خانم باقری مسئول کمیته بهداشت و امداد سالن مراسم، مصاحبه‌ای به عمل آمد که در ادامه خدمتتان ارائه خواهد شد.
ایشان در خصوص حوزه مسئولیت‌شان مبنی بر ایجاد و مدیریت غرفه‌های داخل سالن توضیحاتی را فرمودند: "از تمهیداتی که امسال در خصوص ایستگاه‌ها اندیشیده شده؛ این است که ایستگاه‌های سلامت، فشارخون و ستاد گمشدگان را داشته باشیم. همچنین بدلیل محدودیت دسترسی به غرفه‌ها در سال گذشته، قرار بر این شد که علاوه بر قسمت خانم‌ها، در سمت آقایان نیز این غرفه‌ها را دایر کنیم."
ایشان در خصوص حوزه فعالیت غرفه‌ها اینگونه فرمودند: "در ایستگاه‌های سلامت، BMI (نمایه توده بدنی)، قد و وزن بصورت رایگان اندازه‌گیری خواهدشد. مشاورین تغذیه‌ای در این غرفه‌ها آماده مشاوره دادن به خانواده‌ها هستند و بروشورهای آموزشی نیز در این غرفه‌ها عرضه خواهد شد."
خانم باقری فرمودند که ما با مرکز تیروئید شبکه بهداشت نجف‌آباد همانگ کرده و شماره تماس‌های خانواده‌های دارای کودک زیر 2 سال را بدست آورده‌ایم تا پیامک‌‌های دعوتی را برایشان ارسال نمائیم.
ایشان همچنین از وجود 14 مرکز ثبت‌نامی خبر دادند و به این نکته اشاره کردند که 7 مرکز از آنها، از مراکز بهداشتی هستند که مراجعه کنندگان پس از ثبت نام، لباس و فرم دریافت خواهند کرد.
م.رایانه
۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد

سالروز پیوندی آسمانی

سالروز پیوندی آسمانی

نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه السلام ، پیشوای پارسایان با فاطمه علیهاالسلام ، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه مانا گردید. اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی علیهاالسلام داده اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.

فاطمه علیهاالسلام به نه سالگی رسیده بود. رشد جسمانی مناسب آن حضرت و رشد وکمال عقلی بانوی فضیلت ها، سبب شده بود که با وجود کمی سن، گوی سبقت از همه برباید و یکه تاز میدان فضیلت ها گردد. ایمان والا، پارسایی بی نظیر، آگاهی، ذهن سرشار و هوش فراوان و نیز بهره مندی از زیبایی، وی را از همه دختران دیگر ممتاز ساخته بود. توجه و مهرورزی بی پایان رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز بر امتیازات او افزوده بود. کمالات بی شمار فاطمه علیهاالسلام ، دختر محمد صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده خدا باعث شد تا سرشناسان شهر، به رسم دیرین عرب او را از پیامبر خواستگاری کنند.

سفارش اسلام در ازدواج، توجه به هم شأنی عروس و داماد است، و یکی از مهم ترین موارد هم شأنی، هم ترازی در ایمان و اسلام است. در جریان ازدواج حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز افراد زیادی خواهان ازدواج با ایشان بودند؛ کسانی که از جایگاه اجتماعی یا اقتصادی بالایی برخوردار بودند، ولی همه آنها با جواب رد روبرو شد. تقدیر الهی برای فاطمه علیهاالسلام برتر از آن بود که فکرهای مادی می انگاشتند.

ادامه مطلب...
۲۳ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها

شهادت مظلومانه جوانترین شمع هدایت و نهمین بحر کرامت، تسلیت و تعزیت باد

شهادت مظلومانه جوانترین شمع هدایت و نهمین بحر کرامت، تسلیت و تعزیت باد

مظلوم تر از جواد، بغداد نداشت 

 آن مظهر داد، تاب بیداد نداشت 

 می خواست که فریاد کند تشنه لبم 

 از سوز عطش، طاقت فریاد نداشت

این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت . 

آثار فکری و روایاتی  که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی  که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است . 

دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید . 

امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت این امر - همچنان که اشاره کردیم - این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود . 

ادامه مطلب...
۲۲ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها