چایی قند پهلو یا چایی خرما، توت، کشمش پهلو؟

چایی قند پهلو یا چایی خرما، توت، کشمش پهلو؟

سلام و روز سرد زمستانی‌تان بخیر. در این روزهای سرد یکی از لذت بخش ترین نوشیدنی ها چایی داغ است. آن هم از نوع ایرانی‌ و ترجیحا آتشی‌اش! مصاحبه‌ای با دکتر نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مطالعه کردم که نکات جالبی داشت. سعی میکنم به صورت گزیده خدمتتان ارائه دهم. نتیجه ی این گفتگو یک کلام است  :" این تصور نادرست است که صرف استفاده از خرما، توت یا کشمش به جای قند، یا عسل به جای شکر، در مصرف این مواد زیاده روی کرد، یک حبه قند مفیدتر از مقدار بیش از 1 خرما و چندین توت و کشمش است."

1.     کارشناسان صنعت قند اعلام کرده‌اند سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی 30 کیلوگرم است در حالی که این میزان در جهان 5/13 کیلوگرم و بدون احتساب چین 8 کیلوگرم است.یعنی هر ایرانی 3 برابر میانگین دنیا شکر مصرف می‌کند.(البته این آمار تا سال 1391 است.)

2.     مهم‌ترین بخش مصرف قند و شکر در کشور ما مربوط به مصرف چای است. چای در کشور ما نوشیدنی بسیار رایجی است که در کنار آن قند یا شکر خورده می‌شود.  البته مقدار مصرف قند به چند عامل  بستگی دارد؛ یکی از این عوامل مقدار و حجم مصرف چای است؛ کسانی که دفعات بیشتری چای می‌نوشند یا چای را در لیوان و در حجم زیادی می‌خورند، طبیعتاً قند بیشتری هم مصرف می‌کنند. عامل دیگر، خوردن چای داغ است. هر چه چای داغ‌تر باشد، قند سریع‌تر در دهان حل می‌شود بنابراین ممکن است فرد با یک فنجان چای کوچک اما داغ 5-4 حبه قند بخورد.

3.     برخی افراد می‌گویند ما به جای این قندها، قند طبیعی مصرف می‌کنیم. مثلاً با چایمان توت خشک، خرما، کشمش و موادی از این قبیل می‌خوریم تا قند خونمان بالا نرود و بعد هم می‌بینیم که با یک فنجان چای 20 عدد توت خشک یا میوه‌های مشابه می‌خورند.  قندی که در میوه‌هایی مانند کشمش،‌ توت خشک، خرما  و...وجود دارد، قند آزاد است. یعنی به راحتی جذب بدن می‌شود و میزان کالری آن مانند سایر قندهاست یعنی به ازای هر یک گرم، مصرف آن‌ها 4 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد و مصرف زیاد این خوراکی‌ها مانند مصرف زیاد قندهای معمولی عوارضی دارد.

ادامه مطلب...
۱۳ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه آنچه در مورد سلامت خانواده باید بدانیم

نکاتی برای روزه داری بهتر در ماه مبارک رمضان

سلام خدمت دوستان خوبم.

امیدواریم طاعات و عباداتتان مورد قبول درگاه حق قرار گیرد. در اینجا قصد داریم نکاتی مفید و در حین حال ساده برای روزه‌داران عزیز یادآور شویم؛ امید است که مورد قبول قرار گیرد. 

رعایت راهکارهای ساده تغذیه‌ای در افطار و سحر می‌تواند روزه‌داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند. زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی‌تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

برای اینکه کمتر هنگام روزه‌داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

ادامه مطلب...
۰۲ تیر ۹۴ ، ۱۶:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه آنچه در مورد سلامت خانواده باید بدانیم

عوارض و بیمارهای پشت میز نشینی

عوارض و بیمارهای پشت میز نشینی

شاید شما هم مثل خیلی‌ها فکر می‌کنید پشت میز‌نشینی، کار با رایانه و لپ‌تاپ و به عبارتی زندگی کارمندی یکی از بهترین مشاغل دنیاست، چرا که هزار و یک مزیت دارد؛ مثلا این‌که به دلیل فعالیت‌های بدنی سخت دچار خستگی‌های مزمن نمی‌شوید، یا این‌که مجبور نیستید در گرما و سرما در معرض آسیب‌های محیطی قرار بگیرید، اما بد نیست بدانید آسیب‌های زیادی سلامت پشت‌میزنشین‌ها را تهدید می‌کند.

از آنجا که افراد پشت‌میزنشین ساعت‌های طولانی روی صندلی می‌نشینند، بشدت در معرض آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن قرار می‌گیرند که معمولا هم به علت نشستن‌های نامناسب و غیراصولی ایجاد می‌شود.

ادامه مطلب...
۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه آنچه در مورد سلامت خانواده باید بدانیم