جلسه دوم بحث بصیرت عاشورایی

با عرض سلام و احترام خدمت دوستان عزیز. امروز با خلاصه‌ی مطالب بیان شده در دومین جلسه از کارگاه "بصیرت عاشورایی" در خدمت شما عزیزان هستیم. نکات مهمی از سخنان استاد اوحدی برداشت شده است که امیدواریم مورد استفاده‌ی دوستان قرار گیرد.

1.نباید این مورد را فراموش کنیم که عاشورا تنها یک حادثه‌ی تاریخی احساسی و شهادت مظلومانه نیست. عاشورا در تمام ابعاد زندگی درس ها و عبرت های فراوان دارد. از جمله موارد زیبای این عبرت ها در نوع برخورد امام حسین(ع) با خانواده است. چه با خواهر چه در برخورد با همسر و چه برخورد با دختران کوچک خود. حضرت رباب بعد از شهادت امام حسین(ع) تا پایان عمر در سایه نرفت و آب سرد ننوشید. وقتی از علت را از ایشان میپرسیدند میگفت حسین(ع) تشنه شهید شد و  بدنش روی زمین در آفتاب ماند، من چگونه آب خنک بنوشم و در سایه سر کنم؟ و این رفتارها بازتاب زیباترین نوع تعامل امام حسین با همسرشان بوده است که اینچنین ایشان را شیفته‌ی خود کرده است . در برخورد با فرزندان نیز مثال مشهور وداع امام حسین(ع( با خانواده بوده است، جایی که دخترک امام حسین(ع) مانع رفتن ایشان به میدان میشود و امام حسین(ع) در آن شرایط بحرانی آنچنان زیبا به خواست های فرزند خود توجه میکند که بزرگترین درس های رفتار با فرزندان را در خود نهفته دارد یا نوع گفتگو با قاسم(ع) که نمایانگر کامل‌ترین شیوه‌های تعامل گفتگویی با نوجوان است.

ادامه مطلب...
۱۸ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

جلسه اول بحث بصیرت عاشورایی

با عرض و سلام و احترام. امروز با گزارش دومین روز از کارگاه بصیرت عاشورایی در خدمتتان هستیم. امید

۱۸ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

جلسه اول بحث بصیرت عاشورایی

با سلام و تشکر از همه عزیزانی که با حضور گرم خود در جلسه اول بحث بصیرت عاشورایی، مسئولین مجمع را به ادامه‌ی راه مصمم‌تر کردند. خلاصه‌ای از بحث ارزشمند استاد گرامی جناب آقای اوحدی را به استحضار میرسانم.

موضوع بحث: شبهات در نهضت عاشورایی

در زیارت عاشورا اینگونه میخوانیم که دشمنی با دشمنان امام حسین یک رزق است. و قرآن میگوید از چیزی که روزی شما کردیم انفاق کنید. این یعنی دشمنی با دشمنان امام حسین را منتشر و فراگیر کنیم. مثل برگزاری همایش برای بالا بردن بصیرت و آگاهی مردم.

زمانی میرسد که تشخیص حق از باطل مشکل میشود و  ظاهر هر دو سو حق و خدا را فریاد میزند. اینجا بصیرت است که کارساز میشود و کسانی که بصیرت دارند به رستگاری خواهند رسید.

در تعقیبات نماز صبح و مغرب از خداوند بصیرت در دین را طلب میکنیم و این از اهمیت موضوع خبر میدهد. بصیرت لایه دوم را دیدن است و پیچ و خم موضوع را در آوردن است.

مثل زمانی که در واقعه عاشورا میبینیم هر دو سپاه نماز می‌خوانند، حالا تشخیص حق از باطل چگونه خواهد بود؟

وقتی حادثه را به دقت بررسی کنیم میبینیم که امام حسین به اسب تشنه حرّ آب داد ولی یزیدیان به کودک 6 ماهه امام آب ندادند.

شبهه1: چرا در اربعین باید پیاده به زیارت برویم؟

پاسخ: زمان حضرت آدم نیز با وجود در دسترس بودن چهارپایان، اینگونه بوده که حضرت پیاده به زیارت کعبه مشرف شده است. همچنین امامان معصوم نیز پیاده به زیارت مکان‌های مقدس مشرف میشدند.

شبهه2: بر حسین گریه نکنید بلکه فکر او را دریابید.

پاسخ: گریه طراز روانی دارد و 100 روایت در مورد گریه کردن داریم.

امام صادق(ع): هرکس می‌خواهد مادر ما فاطمه را یاری کند همراه مادر ما بر فرزندش گریه کند. حق ما اهل بیت با گریه کردن بر حسین ادا می‌شود.

تمام انبیا، آسمان‌ها، ماهی‌های دریا، 14معصوم و علما بر حسین گریه کرده‌اند و این حرف خلاف عقل و عشق بازی است که گریه را حذف کنیم.

روایت داریم که در صحرای محشر هر آتشی که به سمت انسان خطاکار می‌آید با یک قطره از اشک ریخته شده بر حسین در دنیا، 500هزار سال به عقب می‌رود.

شبهه3: مستحب بودن قمه!

پاسخ: هیچ روایتی در رابطه با قمه نداریم. و موضوع اصابت کردن سر حضرت زینب با محمل فقط توسط یک نویسنده در زمان قاجار گفته شده است. صدمه زدن انسان به بدن خود کفاره در پی دارد و مراجع تقلید قمه زدن را حرام اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر حضرت زینب(س) در شام به یزید ملعون میفرماید که ما جز زیبای ندیدیم، پس انجام این عمل و زدن سر خود به محمل با این گفته منافات دارد و این تناقض در عمل حضرت زینب جای ندارد.

سخنران به سخت بودن کار عاشورایی اشاره کردند و انجام این قبیل کارهای فرهنگی را همراه با مشکلات فراوان دانستند همانگونه که جنگیدن حضرت سید الشهدا با مشکلات و سختی‌های بسیار همراه بود و ایشان با مشقت‌ها و دشواری‌ها، تشنگی‌ها، نامردی‌ها و ... دست و پنجه نرم کردند.

انجام دادن امور معنوی مثل حفظ قرآن، قرائت نهج‌البلاغه و ... همواره با مشکلات سر راه و وسوسه‌های شدید شیطان همراه بوده و کسانی که در این راه ثابت قدم می‌مانند مستحق اجر شایسته از سوی خداوند خواهند بود.

جلسات بعدی را با ویژگی‌های مردم کوفه و یاران حضرت حسین(ع) در خدمت جناب اوحدی خواهیم بود.



۱۸ آبان ۹۵ ، ۱۰:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد

بصیرت عاشورایی

گردهمایی با موضوع بصیرت عاشورایی ویژه خواهران خادم مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) 

به منظور آشنایی با بصیرت و فرهنگ عاشورایی و اجر نهادن به مقام خادمین گرامی مجمع، از فردا به مدت 3 روز یعنی در روزهای 17و 18و 19 آبان ماه 1395 از ساعت 3:30 بعدازظهر در محل بنیاد آیت الله خامنه‌ای نجف‌آباد برگزار می‌گردد.


🎤سخنران همایش:جناب آقای اوحدی(از قم)


🔻موضوعات همایش🔻


۱. شناخت شبهات و راه کارهای مقابله با آن

(شبهات و بدعت هایی که ابزار دشمن جهت تخریب فرهنگ عاشورایی شده است و بر ما لازم است تا آنها را بشناسیم.)

۲. بصیرت عاشورایی 

۳. ضرورت شناخت و توجه به فرهنگ عاشورا

۴. اخلاق عاشورایی 

۵. ارتباط فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار




۱۶ آبان ۹۵ ، ۱۳:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر شهرستان نجف آباد