رحلت پیامبر اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی (ع)و امام رضا (ع)تسلیت باد

در سال یازدهم هجرت رسول اکرم (ص) در آخرین سفرحج (در عرفه)، در مکه و در غدیرخم، در مدینه قبل از بیمارى و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن ‏سخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت ‏خود خبر داد. چنان که قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که ‏پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیمارى و پیرى مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد. پیامبر اکرم (ص) یک ماه قبل از رحلت فرمود: «فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوى خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم و من دو چیز گران در میان شما مى ‌گذارم و مى‌‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود». در حجه‌‏الوداع در هنگام رمى‏ جمرات فرمود: «مناسک خود را از من ‏فرا گیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم و هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید».
ادامه مطلب...
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۶:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

پرخاشگری

در ادامه مباحث گذشته این هفته به بررسی دیگر عوامل پرخاشگری کودکان می پردازیم: ب : مدرسه مشکلات یادگیری ٬ کم هوشی ٬ تنبیه در مدرسه یا تمسخر از سوی دوستان ٬باعث تنفر از نام و فضای مدرسه می شود و ممکن است به درگیری و پرخاشگری کودک منجر گردد . درباره این موضوع با معلمش صحبت کنید و جویای مشکلاتش در مدرسه با معلمان یا همسالانش باشید . اگر کودک با همه پیگیری ها و تلاشهای شما باز هم از خود پرخاشگری نشان داد ٬ به یک متخصص مراجعه کنید . ج : علل عاطفی - هیجانی 1- نیازهای عاطفی :   نیاز به محبت ٬امنیت و احترام از نیازهای فطری آدمی است و اگر این نیازها در کودک ارضا نشود او آمادگی بیشتری برای ستیزه طلبی دارد . باید به نیازهای عاطفی کودکان توجه کرد ٬ با آنان صمیمی بود و برای آن ها وقت گذاشت . 2- اضطراب کودک کودک همیشه مضطرب ٬یک ماشه آماده شلیک است. پس زمانی که از رفتارهای ناسازگارانه فرزندتان خسته هستید ٬ روابط او را با اعضای خانواده ٬ مدرسه و محله بررسی کنید . اگر از چیزی می ترسد یا نگرانی دارد حتما نسبت به حل آن اقدام کنید .
ادامه مطلب...
۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۴:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

کتابی که رهبر انقلاب آن را دو روزه خواندند/ روایت چهار سال اسارت یک دختر هفده ساله ایرانی در عراق

کتابهای زیادی هستند که حال و هوای دفاع مقدس را زنده‌ می‌کنند، همانطور که تعداد قابل توجهی کتاب، به نقش زنان در دفاع مقدس می‌پردازند مانند «دا»، «خاطرات ایران»، «از چنده‌لا تا جنگ» و... . از میان این کتاب‌ها برخی هم به زندان‌ها و اردوگاه‌های عراق سرک کشیده‌اند تا روایتگر، حال روز اسرای ایرانی در دوران سخت اسارت باشند که کتاب «پایی که جاماند» معروف‌ترین آنهاست. اما بین همه این کتاب‌ها شاید خیلی کم باشند آنهایی که دوران اسارت زنان ایرانی در چنگال بعثی‌ها را به تصویر بکشند. اصلاً شاید خیلی‌ها با خواندن این جمله این سوال را بپرسند که مگر در میان اسرای ایرانی زنی هم وجود داشته است؟ پاسخ کوتاه سوال بالا یک کلمه است: «بله». اما برای شنیدن پاسخ تفصیلی‌اش باید زحمت خواندن یک کتاب 550 صفحه‌ای به نام «من زنده‌ام» را به خود هموار کنیم. البته سختی که چه عرض کنم، خواندن حکایت اسارت، رنج‌ها، امیدها و تلاش‌های یک دختر هفده ساله ایرانی در طول چهار سال اسارت در عراق آنقدر جذابیت دارد که بتوان کتاب را تند و تند ورق زد و کلماتش را بلعید.
ادامه مطلب...
۱۹ آذر ۹۳ ، ۱۸:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

«اربعین» در متون و نصوص دینی

حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تأیید می کند. مقدمه یکی از مباحث مهم تاریخ عاشورا که در این فصل درباره آن بحث و بررسی صورت گرفته، حضور اهل بیت(علیهم السلام)در کربلا در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت و دیگر شهدای کربلاست. در میان شیعه، مشهور است که اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) نائل شد و در همان جا بود که اهل بیت(علیهم السلام) هنگام بازگشت از شام نیز به زیارت مزار امام(علیه السلام) آمده و جابر را ملاقات کردند. هم چنین در این روز سر امام حسین(علیه السلام) به بدن ملحق شده و دفن شد. اما در مقابل این شهرت، برخی اندیشمندان متقدم و معاصر شیعه، ورود اهل بیت (علیهم السلام) را در روز اربعین سال 61 ق انکار کرده اند که دیدگاه ها و دلایل انکار آنان و نیز ادله و قراینی که برخی محققان معاصر برای رد دلایل منکران اقامه کرده اند، بررسی و مطالعه خواهد شد. سپس در ادامه، قراین و شواهد تاریخی و روایی این موضوع را به منظور اثبات چنین شهرتی بیان خواهیم کرد.
ادامه مطلب...
۱۹ آذر ۹۳ ، ۱۸:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

پرخاشگری3

پرخاشگری را می توان در پنج محور خانواده ٬ مدرسه٬ علل عاطفی هیجانی ٬ رسانه و عوامل بدنی ریشه یابی کرد.الف: خانواده1- تبعیض: تبعیض و تفاوت گذاشتن میان بچه ها ٬شعله های جنگ آوری را بالا می کشد. رسول خدا (ص) می‌فرمایند «در میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید همان گونه که دوست دارید دیگران درباره شما به عدالت و محبت رفتار کنند.» حتی اگر اطمینان دارید با همه فرزندانتان یکسان رفتار می کنید٬ ولی تحت تاثیر ضمیر ناخودآگاه با هر کدام به شیوه های متفاوتی برخورد می کنید؛ با یکی مهربان ترید و نسبت به دیگری سخت گیرتر. با فهم این مطلب و آگاهی به آن بهتر می توانیم مجری عدالت میان آن ها باشیم.2- تولد فرزند بعدی: با تولد فرزند بعدی، فرزند اول احساس می کند موقعیت ممتاز و توجه گذشته را از دست داده است. رفتارهای نادرست والدین و قطع کامل یا کم کردن توجه از فرزند اول، این ناسازگاری ها را بیشتر می کند.3- پذیرفته نشدن همه خواسته‌ها: اگر با همه خواسته های کودک مخالفت شود کودک به سمت پرخاشگری می رود. باید به خواسته های منطقی کودک بها داد؛ البته این به معنای پذیرفتن همه درخواست های او نیست حتی گاهی باید با خواسته های او مخالفت کرد تا بیاموزد برای چرخیدن آسیاب زندگی٬ همیشه بادها موافق نیستند.  
ادامه مطلب...
۱۹ آذر ۹۳ ، ۰۵:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

پرخاشگری

پرخاشگری کودکان را به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می کنند . طبیعی شامل رفتارهایی است که کودک به صورت عادی و به اقتضای سن ٬ محیط و فضای ذهنی خود انجام می دهد . با دیدن این حرکت ها نباید نگران و ناراحت شد بلکه اندکی صبر و کمی خویشتن داری درمان ماجراست . در این باره فقط باید در پی راههایی برای کم کردن صدمات این رفتارها بود . امام صادق (ع) می فرمایند : «طفل هفت سال بازی کند ٬ هفت سال خواندن و نوشتن بیاموزد و هفت سال مقررات زندگی و حلال و حرام قانونی را یاد بگیرد .» (الحدیث ٬ روایات تربیتی ٬ ج 3 ٬ ص 74 ) امام (ع) متذکر می شوند که در هفت سال اول زندگی کودک ٬ سخت گیری بر او روانیست . اما برای شناختن و تشخیص پرخاشگری طبیعی باید این دوره ها و این حالت ها را شناخت :
ادامه مطلب...
۱۲ آذر ۹۳ ، ۰۵:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

پرخاشگری

پرخاشگری چیست؟ رفتاری است که به قصد آسیب رساندن به دیگران انجام می شود و ممکن است بدنی باشد مثل کتک زدن و هل دادن . لفظی باشد مثل ناسزاگویی ٬ یا حقوقی باشد مثل به زور چیزی را از کسی گرفتن  طغیان خشم ٬ فریاد ٬ ناسزا ٬ گریه ٬ کلمات توهین آمیز ٬ نزاع ٬ تهدید نسبت به دیگران یا حتی حیوانات ٬ تخریب اموال ٬ پرت کردن ٬ کوتاهی در پذیرش مسئولیت ٬ پرخاشگری انفعالی مثل فراموشی ٬ تظاهر به نشنیدن  ٬ اتلاف وقت ٬ اهمال در وظایف به منظور ناکام کردن بزرگسالان یا هم سالان همه از مصادیق پرخاشگری هستند . بهتر است بدانیم که : 1- پرخاشگری در پسرها شیوع بیشتری دارد . 2- پرخاشگری در دخترها معمولا لفظی و در پسرها به شیوه درگیری بدنی است . 3- ستیزه طلبی کودک باعث می شود تا او از سوی والدین و دیگران طرد شده و گاه حتی اسباب تمسخر او فراهم گردد. 4- والدین این کودکان را شلوغ ٬ پر سر و صدا  و غیر قابل کنترل می دانند . 5- این کودکان معمولا متلک گو هستند ٬ روی دوستان خود اسم می گذارند ٬ و بچه های دیگر را تهدید می کنند . 6- متاسفانه پیشرفت تحصیلی ٬ اقتصادی و شغلی چنین کودکانی قابل توجه نیست .  در هفته های آینده به بیان انواع پرخاشگری کودکان خواهیم پرداخت .
۰۵ آذر ۹۳ ، ۰۵:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

ماجرای هزار و یک شب اسارت دختر 17 ساله ایرانی در عراق

خیلی پیش آمده که کتاب خوبی خوانده‌ایم و بعد آن را برای خواندن به دوستانمان پیشنهاد داده‌ایم. اما برخی کتابها انقدر خوب هستند که حیفمان می‌آید بقیه را در لذت خواندنش سهیم نکنیم. این کتابها انقدر دلنشین و جذاب‌اند که دوست داریم هر جوری شده آن را به دست بهترین افراد زندگی‌مان برسانیم و به آنها بگوییم: «اگه نخونی مطمئن باش از دستت رفته»! «من زنده‌ام» همچین کتابی‌ست. این کتاب انقدر خوب است که آدم حیفش می‌آید حتی یک ایرانی باشد که آن را نخوانده یا حتی اسمش را نشنیده باشد. ماجرای هزار و یک شب اسارت یک دختر 17 ساله ایرانی در دست بعثی‌ها چیزی نیست که چنین ظرفیتی نداشته باشد. این کتاب را «معصومه آباد» نوشته است. کسی که اگرچه این روزها پزشک است و عضو شورای اسلامی شهر تهران اما وقتی توسط سربازان عراقی اسیر شد، تنها 17 سال داشت و اصلاً فکر نمی‌کرد وقتی دارد از یک ماموریت داوطلبانه انتقال بچه‌های بی‌‌سرپرست، به خوزستان بر می‌گردد، در محاصره عراقی‌ها افتاده باشد.
ادامه مطلب...
۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۶:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد