کتاب 14

»مال» در فرهنگ قرآن کریم به منزله ستون فقرات فرد و جامعه است که بدون آن انسان قدرت قیام و ایستادگی ندارد (سورهٔ مبارکه نساء،آیه 5). بنابراین جامعهٔ تهی‌دست و فقیر که اهل تولید نیست، مانند فردی است که ستون فقرات ندارد؛ پس قدرت قیام و ایستادگی برای حفظ دین خود در مقابل دشمنانش (هوای‌نفس، شیاطین، مستکبرین و زورگویان) را نداشته و چه بسا به کفر کشیده شود. همین‌طور «مال» به منزلهٔ خون در بدن، مایهٔ حیات فرد و جامعه است و مانند خون که باید در گردش باشد، باید بین تمام افراد بشر در گردش باشد تا همه طعم حیات را بچشند (سورهٔ مبارکه حشر، آیه 7). لذا جامعه‌ای که مال ندارد حیات ندارد.
ادامه مطلب...
۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۲:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

سبک زندگی از نگاه مقام معظم رهبری

خانواده، کلمه‌ای طیّبه است. کلمه‌ی طیّبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به‌وجود آمد، مرتب از خود برکت و نیکی می‌تراود و به پیرامون خودش نفوذ می‌دهد. کلمه‌ی طیّبه همان چیزهایی است که خدای متعال آن را با همان اساس صحیح به بشر اهدا کرده. 79/4/15 خانواده یک اجتماع کوچک است که اول از زن و شوهر شکل می‌گیرد؛ بعد با آمدن فرزندان گسترش می‌یابد؛ از فرزندان باز فرزندانی به‌وجود می‌آیند و مثل درختی که شاخ و برگ می‌کند، بارور می‌شود. خدای متعال، دوستدار این اجتماعات کوچک است. 81/11/30گروه محبین محمد و آل‌محمد
۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

دوره آموزشی بهبود کیفی روابط همسران(1)

با سلامدوره آموزشی روابط همسران با استفاده از نظرات مشاور گرامی خانم رحیمی، در محل بنیاد آیت‌الله خامنه‌ای نجف‌آباد برگزار شد. این دوره آموزشی قرار است طی 6 جلسه، علاقه‌مندان به داشتن زندگی زیباتر، شیرین‌تر و در عین حال موفق‌تر را یاری دهد تا قدم به قدم  به سمت این هدف حرکت کنند.اولین جلسه‌ی دوره‌ی "بهبود روابط کیفی همسران" در روز یکشنبه 27اردیبهشت 94 برپا گشت. این بهبود روابط در راستای آسیب کمتر و بهره‌ی بیشتر از زندگی مشترک و آغوش گرم خانواده است.در این جلسه به نکاتی کلیدی در نحوه‌ی رفتار در محیط خانواده بین همسران و نیز بازتاب آن در دیگران اشاره شد که به صورت مختصر به چند مورد اشاره میشود:1.        باید این مورد را بدانیم که یکی از الزامات صمیمیت، "تعارض" است. در نگاه اول این جمله به نظر ما کمی تناقض دارد ولی نکته در تعریف تعارض است. "تعارض" به معنای "دعوا و جدل" نیست. تعارض در روابط همسران به این صورت تعریف میشود که دو طرف به واسطه‌ی صمیمیتی که با یکدیگر دارند، راحت‌تر با یکدیگر گفتگو کرده و سلیقه خود را بیان میکنند. طرف مقابل هم این اعمال رفتار و سلیقه را نه به عنوان "تقابل" با خود، بلکه به عنوان یک تفاوت شیرین می‌پذیرد. پس "صمیمیتی که تعارض نداشته باشد، صمیمیت ساختگی و شکننده است".
ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۷:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

اهمیت تربیت صحیح در خانواده(2)

دوران نوجوانی و جوانی بهترین دوران سازندگی و خودسازی است زیرا در این سنین شخصیت انسان هنوز شکل ثابتی نگرفته و صفات زشت در زمینه روحی آنان رسوخ کامل پیدا نکرده است، پس می­توان با تلاش کمتر ریشه هرزه گیاهان اخلاقی را از کشتزار دل برکند و صفحه دل را از پلیدی پاک کرد.  دوران جوانى از حساس­ترین و پرمخاطره‌­ترین دوران زندگى است. جوان با همه توانایی­ها، به خاطر حسّاسیّت مقطع سنّى، مشکلات، کمبودها و واقعیّات انکارناپذیر دارد. عدم درک جوان و بى‏‌توجّهى به واقعیّات طبیعى‏‌اش چه بسا، به جاى تربیّت، سبب گمراهى‏ جوان مى‏شود. بدین جهت، باید متولّیان امر تربیت، در برخورد با جوان بیشتر دقّت نمایند.
ادامه مطلب...
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

چربی‌های خود را با گیاهان بسوزانید(1)

گیاهان‌ زیادی وجود دارند که می‌توان از خاصیت چربی سوزی آن‌ها برای تسریع لاغری استفاده نمود که از آن جمله می‌توان خردل، میخک، زردچوبه، زنجبیل، دارچین و ... را نام برد. امروزه مصرف غذاهای آماده، چرب، سرخ کرده و بسیار شیرین بسیار افزایش یافته است و از طرفی دیگر افراد، اکثرا فعالیت‌های نشسته دارند که تحرکی از خود نشان نمی‌دهند. این عوامل باعث می‌شوند تا بروز چاقی در دنیای امروز پیشرفت فزاینده‌ای داشته باشد. برای درمان چاقی راه‌های درمانی زیادی وجود دارد از جمله استفاده از رژیم غذایی، ورزش، مصرف دارو، جراحی و ... . از جمله یکی از راه‌های درمانی بسیار کارآمد استفاده از گیاهان دارویی‌ای می‌باشد که اثرات چربی‌سوزی دارند. این گیاهان اکثرا طبیعت گرمی دارند و تند هستند. مصرف مواد غذایی تند و گرم می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و به افراد کمک کند تا مقدار بیشتری چربی را در مدت زمان کوتاهی بسوزانند. غذاهای بسیار تند میزان متابولیسم را تا 30 دقیقه بعد صرف غذا به اندازه 20 درصد افزایش می‌دهند.  در این مطلب با ما همراه باشید تا با چند مورد از این چربی‌سوزهای طبیعی آشنا شوید.
ادامه مطلب...
۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۵:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

مبعث عید بزرگ مسلمین

مبعثروز مبعث بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. مسلمانان معنقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد. باور شیعیانبر اساس باور شیعیان، محمد مصطفی در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.باور اهل سنتدر نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر مشخص نیز ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است. به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمی‌شود.روز مبعث چه روزیست؟روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه‌ها جان می‌باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می‌خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت‌ها، جان به بارش تیرها می‌دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می‌زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می‌خلید و چه زخم هایی دل عاطفه‌ها را می‌خَست.روز مبعث، روز مرگ قساوت‌ها و شرارت‌ها بود؛ روز مرگ کرامت‌هایی که به پای بت‌ها قربانی می‌شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.خ.داوری
۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۶:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

شهادت امام موسی کاظم(ع) تسلیت باد

زندگی‌نامه امام موسی کاظم علیه السلام:نام:موسى‏ بن جعفر.کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعیل.القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح.نکته:امام موسی کاظم علیه السلام در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.منصب: معصوم نهم و امام هفتم شیعیان.تاریخ ولادت امام موسی کاظم:هفتم ماه صفر سال 128 هجرى. برخى نیز سال 129 را ذکر کردند.محل تولد امام موسی کاظم: ابواء (منطقه‏اى در میان مکه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).نسب پدرى: امام جعفر بن محمد بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام.
ادامه مطلب...
۲۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۷:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد

معرفی کتاب 13

دینی شدن ازدواج در مکتب اسلام، پیوند زناشویی زن و مرد را از سایر اقوام و ملل ممتاز گردانیده است؛ خواندن صیغهٔ عقد اگر چه از سوی مرد و زن می‌تواند جاری شود، اما اعتقاد عموم مؤمنین بر آن است که برای تحکیم پیوند و افزایش برکت زندگی، این کار را به وکالت، به عالمی آشنای با شریعت و صاحب نفسی اهل حقیقت بسپارند تا به برکات انفاس قدسی آن وجود الهی، خاطره‌ای خوش از آغاز زندگانی در دل نگاه دارند و نصایح و پندهای او را آویزهٔ گوش جان نمایند. کتاب »مطلع عشق»، مجموعه‌ای از پندها و نصایح مقام معظم رهبری به زوج‌های جوانی است که توفیق یافته‌اند، پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان، هماهنگ کرده و در آغاز زندگی از سرچشمهٔ فیض و حکمت آن عالمِ عارف بهره گیرند. ایشان در مقام پدری مهربان، مرادی دستگیر، اندیشمندی درونگر و ژرف‌اندیش و رهبر و راهنمایی فرزانه، در پس و پیش خواندن خطبهٔ عقد، آمیخته‌ای از حکمت‌های نظری و عملی را به زبانی ساده و صمیمانه به هم آمیخته و شربتی به شیرینی زندگی اهل ایمان برای زوج‌های جوان تدارک دیده که حکیمانه در کام تشنه آنها فرو می‌ریزد.
ادامه مطلب...
۲۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) -شهرستان نجف آباد