سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 11 (شب یلدا)

سبک زندگی از دیدگاه قرآن و اهل بیت 11 (شب یلدا)

در آستانه‌ی انتهای فصل رنگارنگ پاییز و ورود به فصلی دیگر از فصلهای زیبای الهی هستیم و به شب یلدا نزدیک میشویم.
شبی که پیشینه‌اش فقط سنتی ست اما میتوان همین شب را که بهانه‌ای برای انجام دستور زیبای دینی یعنی صله‌ی رحم است، رنگ و بوی دینی داد و سبک زیبای این دور هم نشستن‌ها را با رنگ و بوی اهل بیت علیهم السلام ماندگار و خداپسندانه نمود.
این شب میتواند بهانه‌ای باشد برای دیدن و احوالپرسی  از کسانی که شاید خیلی وقت است به دیدنشان نرفته‌ایم یا اصلا به فکر جویا شدن احوال‌شان یا برطرف نمودن مشکل‌شان نبوده اییم.
و همه میدانیم ترک صله‌ی رحم عواقب بسیار بدی دارد همانطور که انجام صله‌ی رحم، کاریست خداپسندانه و از دستورات محکم الهی ست با نتایج بسیار نیکو و جاودانه‌اش. پس اشاره‌ای کوتاه پیرامون شب یلدا خواهیم داشت.

یَلدا: این واژه، سریانی و به معنای "میلاد" است و چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح تطبیق می‌کردند آن را به این نام خوانده‌اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می‌دانسته‌اند آن را با تلفظ سریانیش پذیرفته‌اند و در واقع یلدا با نوئل اروچایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است.

از سنت‌های شب یلدا، شب نشینی، دید و بازدید و صله رحم است. چنانکه بهره‌گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ... سنت دیگر آن است. مناسب است مومنان در چنین فرصت‌هایی با زوایای زندگی و سره معصومان سلام‌الله‌علیهم در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند.

توجه: درباره تفاّل به دیوان حافظ مطلبی است که در اشارات خواهد آمد.


فال: فال، اطلاع دادن از آینده و شناختن حوادث (بد یا خوب) از راه شنیدنی‌ها و دیدنی‌هاست. فالگیر معمولا با توجه به سخنی که از کسی می‌شنود یا چیزی که می‌بیند درباره حادثه‌ای که به زعم او در آینده روی خواهد داد اظهار نظر می‌کند. آنچه درباره فال و فالگیری مرسوم است یک نوع تنّبو و تکهّن (پیشگویی، غیب گویی) است که در اسلام برای افراد عادی ممنوع و حرام است و پذیرفتنی نیست؛ ولی تفاّل (فال نیک گرفتن) در برابر تطّیر (فال بد زدن) در اسلام پذیرفته شده است. درباره پیامبر خدا صل‌الله‌علیه‌وسلم نقل شده است که آن گرامی فال نیک را می‌پسندید و فال بد نمی‌زد. خود آن حضرت برخی امور را به فال نیک می‌گرفت؛ از جمله در واقعه حدیبیه نام سهیل بن عمرو را که شنید، به تناسب هم‌خانواده بودن دو واژه سهیل و سهل (آسان) آن را به فال نیک گرفت و به صلح حدیبیه انجامید و واقعه، فرجام نیک یافت.

آنچه در میان مردم مرسوم است که در زمان‌های خاص مانند شب یلدا، اشعار حافظ را می‌خوانند و به آن تفاّل می‌زنند، یک نوع سرگرمی است و اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید و بی‌جهت امید به زندگی را از او نگیرد اشکالی ندارد.

ع.س.حسینی

۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۵:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار

نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان، و روز نوید دهنده‌ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.

نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان، و روز نوید دهنده‌ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.

شب یلدا بلندترین شب عاشقانه‌هایی است که به یمن آمدن نو عروس سپید جامه زمستان به شادی گرد هم آمده، غزل‌های عاشقانه و نقل لیلی و مجنون می‌کنیم، اما امسال شب یلدا مصادف شده با مجنونی لیلا کش که جهان در انتظار اوست، به یمن این تقارن، یلدای امسال یلدایی عاشقانه‌تر داریم.

طلوع جاودان آفتاب ولایت در افق ابدیت

یازدهمین ستاره سپهر هدایت و شاخه مبارک شجره طیبه با سرکشیدن جام ظهور شهادت و بدرود گفتن حیات ظاهری طلوعی ابدی در افق ابدیت یافت و ردای ولایت و امامت بربالای بلند فرزند وی "حجت" آخرین الهی درافکنده شد تا برای همیشه تاریخ حسرتی باشد بر دل و جان بیمار جباران و ظالمان.

شهادت حضرت امام حسن اگر چه داغی گران برای دوستداران فرزندان فاطمه است اما این خستگی را با الهم عجل لولیک الفرج از جان به در کرده و چشم در لحظه‌های ناب با او بودن دوخته‌اند.

از شب‌ جمعه‌ نیمه‌ شعبان‌ سال‌ 255، هنگام‌ ولادت‌ حضرت‌ مهدی‌(عج‌) تا سحر جمعه‌ هشتم‌ ربیع‌ الاول‌ سال‌ 260، هنگام‌ شهادت‌ امام‌ حسن‌عسکری‌(ع‌) به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ در سامرا حضرت‌مهدی‌ (ع‌) با پدر بزرگوارشان‌ زندگی‌ کردند این‌در حالی‌ بود که‌ جدشان‌ امام‌ هادی‌(ع‌) در سال‌254 هجری‌ به‌ شهادت‌ رسیده‌ بودند.

ازدواج‌ مخفی‌ و طفل‌ پنهان‌ امام حسن‌ عسکری‌(ع‌) این ‌پرسش‌ را برای‌ شیعیان‌ مطرح‌ ساخت‌ چه‌ کسی‌ بعد از امام‌ عسکری‌ جانشین‌ او و امام‌ شیعیان‌ خواهدبود. سال‌های‌ طفولیت‌ حضرت‌ مهدی‌ (ع‌) که‌ باوجود پنهانی‌ ایشان‌ سپری‌ می‌شد با توطئه‌ دولت‌عباسی‌ و همکاری‌ خائنانه‌ جعفر کذاب‌، عموی‌ایشان‌ این‌ ایهام‌ را برای‌ مردم‌ ایجاد که‌ جعفرکذاب‌ برادر امام‌ حسن‌ عسکری‌ امام‌ بعدی‌ شیعیان‌ است‌، اما در منزل‌ امام‌ حسن‌ عسکری‌ قضیه‌ بین‌ چند نفر از امام‌ و خانواده‌شان‌ و اصحاب‌ خاص‌ طور دیگری‌ است‌. 

معجزات‌ اعجاب‌انگیز در منزل‌ امام‌ حسن‌ عسگری دلالت‌ بر کرامات‌ طفل‌ خردسال‌ دارد. ملیکه‌ لحظه‌ای‌ چشم‌ از تنها فرزند خود که‌ روز به‌ روز زیباتر و با کرامت‌تر می‌شود برنمی‌دارد. فرزندی‌ که‌ برای‌ لحظاتی‌ غیب‌ می‌شود و مادر نگران‌ نزد امام‌ می‌آید و از حال‌ پسرش‌ می‌پرسد و پدرجواب‌ می‌دهد نگران‌ نباش‌ او فقط از تو شیرمی‌خورد و نگهداری‌ و سرپرستی‌ این‌ سال‌های‌ او با توست‌ و این‌ کرامت‌ها از هبوط فرشتگان‌ و امر‌ الهی‌ است‌ که‌ مستقیم‌ از عرش‌ الهی‌ درزمین‌ پیاده‌ می‌شود و پسر تو بر جهان‌ مستولی‌خواهد شد.

او جانشین‌ من‌ و آخرین‌ امام‌ معصوم‌ پیروان‌ خود است‌ و پنهان‌ خواهد ماند تا روزی‌که‌ خداوند اراده‌ فرماید و جهان‌ را به‌ اقتدار او به‌ عدالت‌ و آسایش‌ برساند این‌ افتخارها و سیادت‌برای‌ مادر افتخار آفرین‌ بود، اما مهدی بسان‌ موسی‌ ناشناس‌ میان‌ مردم‌ در میان‌ خانواده‌ خود سال‌های‌ طفولیت‌ را سپری‌ می‌کرد. در منابع‌روائی‌ از رازهای‌ بین‌ پدر و پسر اخباری‌ یافت‌نمی‌شود و تنها از رؤیت‌ بعضی‌ اصحاب‌ خاص‌ امام‌عسگری‌ خبر داده‌ شده‌ است‌.

باری حضرت عسگری دومین امام جوان پس از امام محمدتقی است که در سن 29 سالگی شربت شهادت نوشید اما با این حال احادیث و روایات فراوانی از وی باقی مانده که به حیات معنوی مکتب اهل‌بیت جان تازه بخشیده و از مشکلات مسلمین فراوان گره گشایی کرده است. 

به هر روی بر روان پاک آن پیشوای بزرگان عالم درود می‌فرستیم، همو که جاحظ ادیب نامدار عرب که دوست اهل بیت نبود درباره‌اش گفته بود که حکیم‌ترین و خردمندترین مردم در سامراء نفس می‌کشد، و با زمزمه دعای فرج فرزند صالحش که پیشوای صالحان است،می‌گوییم السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله، لعن الله قاتلیکم و ظالمیکم یا آل الله.

رسول خدا فرمود:

در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر می برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است.

منتظران ظهور
۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها

سالروز پرپر شدن یازدهمین گل بوستان امامت و ولایت، تسلیت باد.

سالروز پرپر شدن یازدهمین گل بوستان امامت و ولایت، تسلیت باد.

امشب که زمین و آسمان می‌گرید      از ماتم عسگری جهان می‌گرید

جا دارد اگر شیعه خون گریه کند       چون مهدی صاحب الزمان می‌گرید

امامحسن عسکری (ع):

کسى که “پارسایى” خوى او، و “بخشندگى” طبیعت او و “بردبارى” خصلت او باشد دوستانش بسیار شوند.


زندگانی حضرت امام حسن عسکری(ع)     

امام حسن عسکری (ع) در سال 232هجری در مدینه چشم به جهان گشود. مادر والا گهرش سوسن یا سلیل زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت را داشت، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد.

این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد. کنیه آن حضرت ابامحمد بود.

صورت و سیرت امام حسن عسکری(ع):

امام یازدهم صورتی گندمگون و بدنی در حد اعتدال داشت. ابروهای سیاه کمانی، چشمانی درشت و پیشانی گشاده داشت. دندانها درشت و بسیار سفید بود. خالی بر گونه راست داشت.

امام حسن عسکری (ع) بیانی شیرین و جذاب و شخصیتی الهی باشکوه و وقار و مفسری بی نظیر برای قرآن مجید بود. راه مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را به مردم و به ویژه برای اصحاب بزرگوارش - در ایام عمر کوتاه خود - روشن کرد.


دوران امامت 

 به طور کلی دوران عمر 29ساله امام حسن عسکری (ع) به سه دوره تقسیم می گردد:

دوره اول 13سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت. 

دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت. 

دوره سوم نزدیک 6 سال امامت آن حضرت می باشد.

دوره امامت حضرت عسکری (ع) با قدرت ظاهری بنی عباس رو در روی بود. خلفایی که به تقلید هارون در نشان دادن نیروی خود بلندپروازیهایی داشتند.

ادامه مطلب...
۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها

افسردگی از دید طب سنتی(2)

افسردگی از دید طب سنتی(2)

 علائم و نشانه‌های افسردگی ناشی از خلط بلغم:
پرخوابی، کابوسهای شبانه، ضعف و بیحالی، بلغم مزاج بودن فرد، زودرنج و بسیار حساس، سفیدی رنگ صورت.
 درمان افسردگی ناشی از شدت بلغم:
الف) شبی یک قاشق مرباخوری اسپند با یک استکان آب قورت داده شود (40 شب)
ب) استشمام عطرگرم مثل یاس، نرگس، محمدی، مریم، مشک و... (شبها جلو بینی مالیده شود)(40 الی 120 شب)
ج) روغن مالی ملاج سرهرشب با روغن سیاه دانه (40 الی 120 شب)
د) شبی یک لیوان عرق بهارنارنج با یک ق مرباخوری فرنجمشک را با کمی عسل میل شود (شروع بعد ازیکماه به مدت 80 شب).
ه) ارده با شیره انگور هفته‌ای 4 الی 5 وعده صبحانه
چ) انجیر شبی 7 عدد، زیتون 7 عدد صبحها، مویز روزی 21 عدد
گ) بادام درختی 14 عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود.
**توجه: میتوانید همین 14 بادام را با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و 2 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید پس از اینکه خوب مخلوط شد جرعه جرعه بنوشید.
خ) فسنجان بادام درختی (نصف بادام +نصف گردو+رب انار) هفته‌ای 2 الی 3 وعده شام میل شود.
ح) کاهش سردیها مخصوصا بلغم زاها
غ) بادکش کتف یک شب درمیان 21 مرحله
ف) درماه دوم شبی یک نخود کندر به آرامی جویده شود (یکماه)
ع) حجامت حتما باید با تشخیص پزشک طب سنتی انجام گردد.
 
***توجه بسیار مهم:
درهردو نوع افسردگی بیمار اگر مشکل یبوست دارد از ترکیب زیر (5 واحدروغن بادام شیرین+2 واحدعسل) صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری  بایدمیل شود.

پایان   
ا.ابن علی
۲۸ آذر ۹۴ ، ۰۷:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خواص داروهای گیاهی

معرفی کتاب 24(تا ساحل آرامش)

معرفی کتاب 24(تا ساحل آرامش)

زنگ خطر را بشنویم. خطر کمین کرده! سرها را از زیر برف بیرون بیاوریم. خطر خود ما هستیم. از خود فرار نکنید که بی فایده است . برخود بتازید که علاج درد است.

زنگ خطر را بشنویم. همه ساکت. صدایی می‌آید، صدایی ترس آلود. نه همه فریاد بزنید، فریاد، فریاد، فریاد. باز هم صدا می‌آید. صدا بلندتر از آن است که در فریادهای ما گم شود. به هوش باشید که خطر در کمین نیست، در کنار ماست.

برای این‌که صدای خطر را بهتر بشنوید از خود بپرسید که چرا از هر چهار ازدواج، یک ازدواج به طلاق می‌انجامد؟ چرا عمده‌ترین دلیل طلاق‌ها، عدم تفاهم میان زوجین عنوان می‌شود؟ چرا آمار طلاق عاطفی در کشور 53 درصد است؟

آیا یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها این نیست که زوج‌های جوان ما زندگی مشترک را جدی نگرفته‌اند؟ چند زوج جوان قبل از ازدواج قواعد آن را آموخته‌‌اند؟ آیا ما به این باور رسیده‌ایم که زندگی مشترک قواعدی آموختنی دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، کارشناس نام آشنایِ مسائل تربیتی در حوزهٔ خانواده هستند که در طی سلسله جلساتی از برنامه  «پرسش و پاسخ تربیتی » در رادیو معارف، به آموزش گام‌های موفقیت در زندگی مشترک پرداخته‌اند. ایشان به دلیل استقبال زیاد مخاطبان و نیز نیاز شدید جامعه به چنین مسائل آموزشی، دورهٔ پنج جلدی کتاب «تا ساحل آرامش» را بر اساس این برنامهٔ رادیویی، به زیور طبع آراسته و در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند.

ادامه مطلب...
۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۹:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه معرفی کتاب

5 باید و نباید مهم زناشویی

5 باید و نباید مهم زناشویی

🌸۵ نباید مهم:

ـ مشکلات و مسائلی که توانسته‌اید حل و رفع کنید را یادآوری نکنید.
ـ احساساتتان را حتی اگر خشم باشد از همسرتان پنهان نکنید.
ـ برای نقد رفتار همسرتان به او حمله نکنید.
ـ دروغ نگویید.
ـ خاطرات تلخ را یادآوری نکنید.
- رابطه را ناگسستنی کنید.
- عادت‌هایی که می‌تواند رابطه شما و همسرتان را خراب کند کنار بگذارید:
ـ همسرتان را به اسارت نگیرید.
ـ او را منتظر نگذارید و حضورش را در زندگیتان به حاشیه نکشانید. او از پدرومادر، دوستان و کارتان مهم‌تر است.
ـ بی‌حوصلگی را کنار بگذارید. حرف‌هایش را جدی بگیرید و به شنیدن چندباره نظرات و افکار و خاطراتش عادت نکنید. هربار از نو گوش شنوا باشید.
ـ او را شریک زندگی بدانید. مشکلاتتان را در محل کار، درخانواده و یا با دوستانتان را به همسرتان بازگوکنید. برای خودتان زندگی نکنید.
ـ با همسرتان وقت بگذرانید. به علاقه مندی‌های همسرتان اهمیت بدهید و با این فکر که او با شما سرگرم نمی‌شود، از او فاصله نگیرید.

🌸۵ باید مهم:

- لحظات به یادماندنی داشته باشید.
- شنونده باشید بدون اینکه همسرتان را نقد کنید.
- از همسرتان بخواهید تا برای بهبود رابطه تلاش کند.
- پایبند به اصولی باشید که توقع دارید همسرتان آن‌ها را رعایت کند.
- خوشرو باشید.
- دوپهلو حرف نزنید.

طوری با همسرتان حرف نزنید که او مجبور شود دو برداشت متفاوت از حرف‌هایتان داشته باشد. اگر می‌خواهید صداقتتان را به او نشان بدهید باید هر نوع طعنه و کنایه و حرف‌هایی که با هدف خاصی مثل تحقیر زده می‌شوند را کنار بگذارید.

ن.مددی

۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۳:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خانواده کانون مهرورزی

افسردگی از دید طب سنتی(1)

افسردگی از دید طب سنتی(1)

درمان افسردگی
افسردگی ازنگاه طب سنتی ناشی از سردی مغز است.حال ممکن است که یا سردی و خشکی غالب باشد و یا سردی و تری.بسته به هرکدام طبیب باید درمان را انتخاب کند.
- نشانه های بارز افسردگی سوداوی:
کم خوابی،وسواس درکارها،گوشه گیری،سوداوی بودن مزاج فرد،تیرگی پوست صورت،کابوس های شبانگاه.
- درمان افسردگی ناشی از شدت سودا:
الف)سرکه انگبین(2 لیوان عسل+2لیوان عرق نعنا+1 لیوان سرکه انگور طبیعی)از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یکساعت بعدشام میل کند(40 الی 120 شب)
ب)استشمام عطرگرم مثل یاس،نرگس،محمدی،مریم،مشک و...(شبها جلو بینی مالیده شود)(40 الی 120 شب)
ج) روغن کنجد یا زیتون را هر شب روی ملاج سرمالیده شود(40 الی 120 شب)
د)شبی یک لیوان عرق بهارنارنج با یک ق مرباخوری فرنجمشک رابا کمی عسل میل شود(120 شب)
ه)ارده با شیره انگور هفته ای 4 الی 5 وعده صبحانه
چ)انجیر شبی 7 عدد،زیتون 7 عدد صبحها،مویز روزی 21 عدد
گ)بادام درختی 14 عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود.
**توجه:میتوانید همین 14 بادام را با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و 2 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید پس از اینکه خوب مخلوط شد جرعه جرعه بنوشید.
خ)فسنجان بادام درختی(نصف بادام +نصف گردو+رب انار)هفته ای 2 الی 3 وعده شام میل شود.
ح)کاهش سردیها مخصوصا سودازاها
غ)بادکش کتف یک شب درمیان 21 مرحله
ق)حجامت عام 1 الی 3 مرحله با تشخیص طبیب هر ماه یکمرحله در ربع سوم ماه قمری.

ادامه دارد ...
ا.ابن علی
۲۱ آذر ۹۴ ، ۰۶:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خواص داروهای گیاهی

شهادت هشتمین نور ولایت بر شیعیان تسلیت باد

شهادت هشتمین نور ولایت بر شیعیان تسلیت باد

سلام بر تو ای عصمت هشتم!

کوچه های طوس، هنوز بوی عطرآگین تو را می دهد و آوای غریب ملایک هنوز در طواف حریم کبریایی ات به گوش می رسند


کار تو، همه مهر و وفا بود، رضا جان 

 پاداش تو، کی زهر جفا بود، رضا جان 

 آن لحظه که پرپر زدی و آه کشیدی 

 معصوم? مظلومه، کجا بود رضا جان 

بر دیدنت آمد چو جوادت ز مدینه 

 سوز جگرش، یا ابتا بود رضا جان 

 تنها نه جگر، شمع‌صفت شد بدنت آب 

 کی قتل تو اینگونه روا بود، رضا جان 

 تو ناله زدی، در وسط حجره و زهرا

 بالای سرت نوحه‌سرا بود رضا جان 

 یک چشم تو در راه، به دیدار جوادت 

 چشم دگرت کرب و بلا بود، رضا جان 

 جان دادی و راحت شدی از زخم زبان‌ها 

 این زهر، برای تو شفا بود رضا جان 

 از آتش این زهر، تن و جان تو می‌سوخت 

 اما به لبت، ذکر خدا بود رضا جان 

 روزی که نبودیم در این عالم خاکی 

 در سین? ما، سوز شما بود رضا جان 

 از خویش مران «میثم» افتاده ز پا را 

 عمری درِ این خانه گدا بود رضا جان

منتظران ظهور


۲۰ آذر ۹۴ ، ۲۱:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها