بازی‌های بچگی‌ در قدیم و امروز

بازی‌های بچگی‌ در قدیم و امروز

یادش بخیر بچگی‌ها چه مامان بازی‌ها و خاله بازیهایی میکردیم! چقدرخوش میگذشت! چقدرسرگرم بودیم! چقدر درسهای خوب خوب میگرفتیم!یادتان هست قبل از شروع بازی چقدر دنبال ابزار و اثاثیه‌ی خانه میگشتیم؟ آن لحظه خلاقیت خیلی مهم بود؛ که چه چیزی را به‌جای چی استفاده کنیم! یادتان می‌آید تمام بالشت‌های خانه را جمع میکردیم تا با آن خانه بسازیم؟ یعنی هر بالشتی حکم یک تکه دیوار از پیش ساخته‌شده را داشت. کنار هم می‌گذاشتیم تا یک خانه بشود. یک جای خالی هم میگذاشتیم به عنوان در خانه. خانه که ساخته میشد، میرفتیم دنبال اسباب اثاثیه. اگر از آن ظروف آشپزخانه‌ی اسباب بازی پلاستیکی داشتیم که دیگر مشکلی نبود، اما وقتی هم نداشتیم میرفتیم سر وسایل مادرمان... کاسه وبشقاب‌های کوچک، قاشق چایخوری یا مرباخوری و... کل دارایی دنیای خاله بازی بود.

ادامه مطلب...
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خانواده و پیشینه سبک زندگی

حال و هوای رمضان قدیم

حال و هوای رمضان قدیم

یادش بخیر...

قدیما ماه رمضون چه صفایی داشت نه اینکه الان، حال نداشته باشه اما اون روزها یه حال و هوایه دیگه‌ای داشت.

رادیو و تلویزیون که نبود، توی هر محله‌ای یکی از مرداشون سحر که میشد؛ میرفت روی پشت بام و شروع میکرد به دعا خوندن (دعاهای مختلفی می‌خوندن؛ دعای سحر، ذکرهای مختلف و ... همین قدر که یه سر و صدایی باشه تا مردم بیدار بشن برا سحر) اینقدر دعا می‌خوندن تا اذان، اذان و نیایش رو می‌خوندن و میومدن از پشت بوم پایین. دیگه توی این فاصله مردم سحری می‌خوردن و‌ آماده میشدن.

آب توی خیلی خونه‌ها نبود. یا زمستون‌ها سرد بود و نمیشد از آب حوض یخ‌زده استفاده کنیم. می‌رفتیم توی حمام محل، وضو می‌گرفتیم و می‌رفتیم مسجد. نماز رو که می‌خوندیم از راه مسجد می‌رفتیم خونه اوستا قرآن‌مون _هرمحله‌ای یه نفر داشت که قرانش خوب بود و به بقیه یادمیداد_ قرآن می‌خوندیم و بعدش برمی‌گشتیم می‌ومدیم خونه‌هامون. تازه ساعت حدودای ۷_۸ بود که باید کارهامون رو می‌کردیم و می‌رفتیم روتخت قالی، آخه اون روزا اکثرا توی خونه‌هاشون دارقالی داشتن، یا دستگاه‌هایی بود باهاش پارچه می‌بافتن، بهش می‌گفتن کار.

ادامه مطلب...
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خانواده و پیشینه سبک زندگی

مراسم مردم نجف‌آباد در استقبال از ماه مبارک رمضان

مردم شهرستان نجف‌آباد  طبق سنت قدیمی در آخرین جمعه ماه شعبان، با برگزاری مراسم "کلوخ* اندازان" به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند. 

در این آئین دیرینه، اهالی این مناطق در دامان طبیعت رفته و با کباب {البته بستگی به سطح اقتصادی خانواده دارد} از خود و خانواده پذیرایی می‌کنند و بعد از ناهار رو بـه قبله می‌ایستند و بـا نیت ترک گناهان و آماده شدن برای بهره‌مندی بیشتر از ماه پرفیض رمضان‌، کلوخی را بـا دست محکم بر زمین می کوبند.

گفته می‌شود پیشینیان معتقد بودند با شکستن کلوخ، امیـال نفسانی خـود را زیر پا می‌گذارند و میل به پیروی از نفس را در خود می‌شکنند.

البته بعضی‌ها کلوخ را پرتاپ می‌نند تا قدرت خود را قبل و بعد از ماه مبارک رمضان آزمایش نمایند.

*کلوخ: تکه گِل خشک شده 

بهار

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خانواده و پیشینه سبک زندگی

کاسنی در طب سنتی

کاسنی در طب سنتی

زیاده روی نکنید
مصرف بلندمدت فرآورده های کاسنی، علاوه بر تخریب عروق شبکیه،موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می شود.

هشدارهای قابل توجه:
اگرچه می توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا با توجه به این که مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می شود، مصرف آن در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت کرده، ممکن است موجب خونریریزی و سقط جنین غیرعمدی شود. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان میزان تحقیقات نشان می دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود.
علاوه بر این، این گیاه ارتباط مستقیمی با گیاه ابروسیا، گل همیشه بهار و گل مروارید دارد. بنابراین در صورتی که به این گیاهان واکنش های آلرژیک نشان می دهید، امکان بروز این واکنش ها با مصرف کاسنی هم وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید یا پنل آپدیت شده آلرژی همیشه همراه خود داشته باشید تا دچار واکنش های آلرژیک نشوید و پیش از آنکه ماده غذایی جدیدی به برنامه غذایی خود بیافزائید، با پزشک خود مشورت کنید. و در خاتمه، اگر از سنگ صفراوی رنج می برید، مصرف بیش از حد کاسنی این مشکل را تشدید می کند. پس به طور قطع با پزشک خود در این باره صحبت کنید، حتی اگر این مشکل مربوط به سال ها پیش باشد.
***در کشورهای اروپایی از ریشه و ساقه های جوان این گیاه به عنوان دم نوش بدون کافئین استفاده می شود و در بسیاری از موارد حتی جایگزین قهوه و کاکائو  می شود واین درحالی است که درکشور ما این گیاه چندان مورد استفاده نیست.

خواص درمانی گیاه کاسنی از نگاه امام رضا علیه السلام
امام رضا(ع) درباره ی سبزیجات فرمود: بهترین آنها کاسنی و کاهو می باشد.
محمد بن اسماعیل می گوید: شنیدم امام رضا(ع) می فرماید: کاسنی، شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب می شود.
امام رضا(ع) همچنین درباره ی خواص دیگر کاسنی می فرماید : سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و هر کس که دوست دارد مال و فرزندش زیاد شود به خوردن کاسنی مداومت نماید.
 اما باید دانست که آثار کاسنی در ابتدای مصرف ضعیف و غیر محسوس است و به همین جهت باید به مصرف آن مداومت داشت، تا با مرور ایام آثار شفا بخش آن ظاهر گردد.
 محمد بن اسماعیل می گوید: روزی امام رضا(ع) بعضی از ملازمان را که تب و سر درد گرفته بودند دعوت کرد. آن حضرت دستور داد (برگ) کاسنی را کوبیده سپس بر روی کاغذ قرار داد و روغن بنفشه بر آن ریخته و بر سر بیمار بگذارند سپس فرمود: بدانید تب را ریشه کن و سر درد را (از بین) می برد.

پایان
ا.ابن علی

۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه خواص داروهای گیاهی

گزارش اردوی زیارتی، تفریحی، سیاحتی

گزارش اردوی  زیارتی، تفریحی، سیاحتی
اردوی دو روزه‌ی زیارتی، تفریحی، سیاحتی، ویژه‌ی اعضای مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در روز چهارشنبه 94/5/28 ساعت 2 بعد ازظهر از مقابل درب بنیاد آیت ا... خامنه‌ای نجف‌آباد آغاز شد.
اولین ایستگاه توقف، بازدید از موزه‌ی مردم شناسی در شهر بروجن بود. این موزه مجموعه‌ای کامل از نوع زندگی مردم چهارمحال و بختیاری از کودکی تا بزرگسالی در بخش‌های کسب و کار، پخت غذا و نان، بازی، آداب و رسوم عروسی، کشاورزی و... است. موزه مردم شناسی بروجن معروف به موزه استاد بهرامی، شامل مجموعه‌ای از مجسمه‌های سیمانی است که در آن فرهنگ قدیم و آداب و رسوم زندگانی مردم استان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، نحوه تأمین معاش، چگونگی خرید و فروش و داد و ستد، صنایع دستی همچون قالیبافی، چرخ ریسی، گیوه دوزی، نمدمالی، کلاه دوزی، نحوه فراگیری و آموزش کودکان در مکتب خانه‌ها به نمایش گذاشته شده. همچنین در این موزه تندیس‌هایی از مشاهیر ایران چون سعدی، فردوسی، پروین اعتصامی و ... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. در این موزه ظروف سنگی، مسی و چوبی، ابزارهای کشاورزی، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی و قدیمی، سماور و قوری‌های قدیمی، انواع کفش و پوشاک محلی و سنتی و صدها اثر تاریخی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده. موزه مردم شناسی بروجن در میدان مرکزی شهر بروجن و در منزل حفیظی‌ها واقع شده است.

اردوگاه تفریحی غدیر، مقصد بعدی بود. این اردوگاه سابقا معروف به باغ خان در نزدیکی روستای زیبای آورگان از توابع شهرستان بروجن و در جوار تالاب بین المللی چغاخور قرار دارد. شب و صبح اردو در این اردوگاه زیبا و خنک به همراه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی سپری شد.

صبح روز بعد، حوالی ساعت 9 به تالاب بین المللی چغاخور قدم نهادند و از این محیط طبیعی بسیار زیبا دیدن فرمودند. تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار (۳۸۳۰ متر) در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده‌است. این تالاب در مسیر جاده شهرکرد-خوزستان قرار گرفته و از شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی همراه آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری در استان چهارمحال بختیاری قرار داده‌است. 
 تعدادی از دوستداران طبیعت شرکت کننده در اردو، اقدام به جمع‌آوری زباله‌هایی که موجب از بین بردن چهره زیبای تالاب شده بود؛ نمودند.

برنامه بعدی اردو، زیارت امامزاده حمزه علی بود. درفاصله ۴ کیلومتری بلداجی و برفراز کوهی، بارگاه متبرک امام زاده حمزه علی، با فضایی ملکوتی قرار گرفته، که یکی از پررونق‌ترین جاذبه‌های مذهبی/تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است و یکی از قطب‌های مهم سیاحتی و زیارتی استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل قداست و همچنین موقعیت طبیعی و آب و هوا و دیگر جاذبه‌های پیرامون آن سالانه حدود ۳۰ هزار نفر به این مکان می‌آیند.

آخرین ایستگاه اردو، بازدید از پارک گردشگری سیاسرد بود. ظهر روز دوم اردو در این پارک زیبا گذشت.



م.رایانه
۳۰ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

باید آسیب‌شناسی کنیم چرا در بخش سبک زندگی پیشرفت نکردیم

باید آسیب‌شناسی کنیم چرا در بخش سبک زندگی پیشرفت نکردیم

در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسى کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟

بنابراین باید آسیب‌شناسى کنیم؛ یعنى توجه به آسیبهائى که در این زمینه وجود دارد و جستجو از علل این آسیبها. البته ما اینجا نمی‌خواهیم مسئله را تمام‌شده فرض کنیم؛ فهرستى مطرح می کنیم: چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با این که کار جمعى را غربى‌ها به اسم خودشان ثبت کرده‌اند، اما اسلام خیلى قبل از اینها گفته است: «تعاونوا على البرّ و التّقوى»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنى حتّى اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعى باشد؛ «و لا تفرّقوا».

ادامه مطلب...
۲۸ مرداد ۹۴ ، ۰۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه سبک زندگی از نگاه مقام معظم رهبری

گزارش برگزاری جشن دختران آفتاب

گزارش برگزاری جشن دختران آفتاب

جشن بزرگ دختران آفتاب به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، و روز دختر امروز یکشنبه 25 مرداد ماه از ساعت 9 الی 13 با حضور بیش از هزار نفر از دختران شهرمان و با حضور فرماندار محترم، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر، شهرداران برخی از مناطق و با حضور میهمان ویژه برنامه حجه الاسلام شهاب مرادی از اساتید محترم حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده و جوانان در مکان فرهنگسرای خارون -سالن شهروند- به میزبانی مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و موسسه خدماتی زیارتی ثامن الائمه برگزار گردید.

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا.. مجید، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، و چند نماهنگ آغاز شد. در ابتدا شاهد غزل خوانی سرکار خانم الهام فرقانی بودیم. سپس گروه موسیقی با دستگاه‌های تپانچه، تار، سنتور و دف به نوازندگی پرداختند. و در ادامه، دانش‌آموز نوجوان، خانم بهار صادقی با اجرای آهنگهای زنده، هنرنمایی قابل تحسین دیگری از دختران ایرانی را به نمایش گذاشت.

در ادامه خانم نرگس اسماعیلی از اعضای فعال طرح مشکات مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)، به معرفی اجمالی و فعالیتهای موفق فرهنگی، آموزشی، تربیتی و... این طرح پرداخت؛ و از حاضرین در برنامه دعوت به مشارکت و عضویت در این طرح را نمود.

سپس سخنران مراسم حجه الاسلام شهاب مرادی در جایگاه حضور یافته و سخنان خود را پیرامون دختران و جایگاه آنان در دوران جاهلیت، اسلام و امروزه آغاز نمودند. ایشان کارگاه‌ آموزشی‌ را با پاسخ گفتن به پرسش‌های مطرحی حضار، به‌ همراه مثال عملی پیش بردند.

در بخش انتهایی برنامه، از خانم فاطمه غلامی رتبه تک رقمی در کنکور سراسری رشته علوم انسانی تقدیر و تشکر شد و هدیه‌ای به رسم یاد بود به ایشان تقدیم گردید. قرعه‌کشی کمک هزینه سفر مشهد مقدس نیز از بین حاضرین در جشن به عمل آمد.

نمایشگاه عکس با موضوع حجاب، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی عفاف و حجاب نیز در حاشیه این برنامه ایجاد و مورد استقبال  مدعوین قرار گرفت.

م.رایانه

۲۵ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه گزارشات

میلاد بانوی مهر و وفا، مظهر جود و سخا، حضرت معصومه علیهاالسلام مبارک باد

میلاد بانوی مهر و وفا، مظهر جود و سخا، حضرت معصومه علیهاالسلام مبارک باد

آسمان چشم گشاده تا از انوار الهی معصومه اهل بیت نورانی شود و ظرف دلش را پر از پرواز فرشتگان سازد.

زمین دل گشوده تا همه عطشش را با کرامت کریمه اهل بیت سیراب سازد.

زمان، هروله می‏کند تا هلال ذیقعده را در آغوش کشد و از خبر ولادتِ نوری از انوار ولایت در مهد امامت و وصایت، سرشار شور و مستی شود.

سلام بر دیدگان معصومی که عصمت، ناخدای دریای نگاهش بود.

منتظران ظهور
۲۴ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه مناسبت ها