سلام و آرزوی بهترین حال و هواها در این روزهای باقیمانده تا محرم. از امروز 6 روز دیگر تا محرم باقی است. یکی از دوستان خوش ذوقمان این پیام را امروز برایمان فرستادند:

"چه ترکیب قشنگیست،

شَه و شَه زادہ و شش ماهه و شش گوشه و شش روز دگر.... "

اما در ادامه‌ی بحث معرفی کمیته‌ها امروز به سراغ پُرکارترین کمیته در روز همایش،کمیته‌ی انتظامات رسیدیم. این کمیته بنا بر ضرورت مکانی و با توجه به مجزا بودن غرفه‌ی عکس‌های یادگاری، از  قسمت‌های کمیته‌ی انتظامات سالن اصلی همایش، انتظامات غرفه‌ی عکس‌های یادگاری و انتظامات محوطه و پارکینگ، تشکیل شده است. کمیته‌ی انتظامات با در نظر گرفتن محدوده‌ی وسیع انجام مسؤلیت از حضور حدود 100 نفر از خادمان حضرت علی اصغر(ع)، برای برقراری بهترین نظم ممکن بهره میگیرد .

با خانم کریمزاده، مسؤل محترم کمیته‌ی انتظامات غرفه ‌ی عکس‌های یادگاری صحبتی داشتیم که در ادامه به بیان خلاصه ای از شرح وظایف و اقدامات این کمیته می‌پردازیم.

1.     پیگیری تأمین نیروی انسانی مجرب و متعهد جهت انجام انتظامات و دیگر فعالیت‌های غرفه‌ی عکس‌های یادگاری و برقراری کامل نظم آن مکان و جلوگیری از هرگونه بی نظمی و ازدحام جمعیت در مکان مربوطه؛

2.     برگزاری جلسات توجیهی برای کادر انتظامات در مکان مأموریت آنها و مشخص نمودن وظیفه‌ی تمامی‌افراد و توجیه نمودن آنها نسبت به فعالیت‌های محوله؛

3.     دریافت کارت، چوب پر و شال برای تمامی‌خواهران انتظامات از مسئول کمیته پشتیبانی و تحویل به آنها و تاکید بر نصب کارتها و در دست داشتن چوب پرها جهت مشخص و قابل روئیت بودن آنها در بین افراد؛

4.     نظارت کامل بر تمامی‌عناصر انتظاماتی و دادن تذکرات لازم به آنها و انجام جابجایی‌های لازم ؛

5.     رعایت ادب و احترام و عدم پرخاشگری و داشتن حوصله و سعه صدر و در عین حال داشتن قاطعیت و جدیت در انجام وظایف؛

6.     حضور خواهران انتظامات یک ساعت قبل از شروع مراسم و قرار گرفتن در مکان مأموریت خود و آمادگی جهت انجام وظایف ؛

7.     پیگیری امکانات مورد نیاز از قبیل میز ، صندلی و ... از مسئول کمیته پشتیبانی؛

8.     توجیه نیروهای انتظامات در جهت داشتن پوشش و حجاب اسلامی‌مناسب؛

9.     کنترل ورود خواهران به صورت منظم با رعایت حق تقدم؛

10. پیگیری خروج به موقع مادران و فرزندانشان پس از گرفتن عکس و راهنمایی آنها جهت حضور در مراسم؛

11. مرتب نمودن وضعیت ظاهری مادران(حتما با پوشش اسلامی) و فرزندان آنها و سپس ارجاع آنها به قسمت عکاسی

12. دریافت هزینه عکس و ثبت اطلاعات مورد نیاز؛

برای انجام تمامی‌این مسؤلیت‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و جلساتی هم با خادمین برای توجیه کامل وظایف محدوده‌ی عملکردی آنها برگزار شده که امید است به بهترین شکل ممکن به پایان برسد.با آرزوی موفقیت برای دوستان خوبمان در قسمت انتظامات غرفه‌ی عکس‌های یادگاری، به سراغ قسمت انتظامات سالن اصلی همایش و مسؤل آن خانم خجسته میرویم تا با اقدامات و وظایف آن قسمت هم بیشتر آشنا شویم. حدود90 درصد خادمان انتظامات در سالن اصلی همایش و محوطه مشغول هستند که تعدادی از آنها انتظامات برادران هستند. وظیفه‌ی اصلی انتظامات سالن اصلی همایش برقراری آرامش جلسه و جلوگیری از هر موردی است که منجر به ایجاد خلل در امر اجرای مراسم شود. از ابتکارات امسال این کمیته، تهیه متراژ کافی بنر به عنوان نمایانگر مسیر و محدوده‌ی رفت و آمد است تا به جایگیری بهتر شرکت‌کنندگان در مراسم و مدیریت بهینه‌ی فضا کمک شود. با توجه به تغییر تعدادی از خادمان و عدم حضور برخی از خادمان انتظامات سال‌های گذشته به علت دانشجو بودن، این کمیته  اقدام به جذب و توجیه نیروهای جدید نموده است که از جمله فعالیت‌های زمان‌بر این کمیته بوده است.

1.     پیگیری تأمین نیروی انسانی مجرب و متعهد جهت انجام انتظامات داخل مراسم و برقراری نظم جلسه؛

2.     برگزاری جلسات توجیهی برای کادر انتظامات در مکان مأموریت آنها و مشخص نمودن وظیفه‌ی تمامی‌افراد و توجیه نمودن آنها نسبت به فعالیت‌های محوله؛

3.     چیدمان دقیق نیروهای انتظامات از درب ورودی مراسم تا کنار جایگاه به طوری که کنترل جلسه از نظر نظم ، ترددها و... کامال در دست شما باشد؛

4.     تهیه نوارهای پارچه ای رنگی و پهن نمودن در مسیر تردد خواهران انتظامات به طوری که تردد آنها مورد آزار و اذیت شرکت کنندگان در همایش نباشد ؛

5.     دریافت کارت خادمی‌، چوب پر و شال برای تمامی‌خواهران انتظامات از مسئول کمیته اجرایی و تحویل به آنها و تاکید بر نصب کارتها و در دست داشتن چوب پرها جههت شناسها بودن آنها در جلسه؛

6.     .  .مشخص نمودن محدوده انجام وظیفه هر انتظامات و متعهد نمودن ایشان در جهت کنترل تمامی‌اوضاع و احوال آن محدوده شامل مواردی چون:سکوت در جلسهه،خاموش نمهودن گوش‌های موبایل،عدم جا به جایی‌های بی مورد در زمان اجرای مراسم،پاسخ گویی به در خواست حاضرین، تذکر و مراقبت از اموال اشیاء قیمتی در صورت نیاز و لزوم همکاری با مادرانی که فرزندشان موجب بر هم زدن نظم جلسه می‌شوند برای خروج با رعایت ادب و احترام کامل، تذکر و جلو گیری از ریختن زباله خوراکی‌هابر روی فرش‌ها و...؛

7.     توجیه نیرو‌های انتظامات در جهت داشتن پوشش وحجاب اسالمی‌مناسب؛

8.     هدایت و همراهی مادران و فرزندانشان به مکان استقرار و پر نمودن جلسه از جلوی جایگاه و جلوگیری از ایجاد فضاهای خالی به نحوی که براحتی نشسته و موجب آزار و اذیت خود و دیگران نشوند؛

9.     هماهنگی و همکاری کل نیرو‌های انتظامات و دیگر مسئولین مربوطه در پایان مراسم جهت خروج خواهران و جلوگیری از هر گونه شلوغی و ازدحام در درب خروجی؛

10. اعلام و انتقال تمامی‌رخدادها ، مشکالت و مسائل غیر قابل پیش بینی واقع شده در جلسه بصورت حضوری یا تلفنی با مدیر مجمع؛

از وظایف این کمیته است.

اعضای محترم کمیته‌ی انتظامات برای آمادگی بیشتر و استقرار به موقع در محل‌های مشخص شده  روز همایش، یک ساعت قبل از شروع مراسم در محل مأموریت خود مستقر میشوند. از جمله مواردی که خادمان انتظامات خود را ملزم به رعایت آن میدانند، رعایت ادب و احترام و عدم پرخاشگری و داشتن حوصله و سعه صدر و در عین حال داشتن قاطعیت و جدیت در انجام وظایف است. با وجود پیش بینی‌های صورت گرفته برای مدیریت بحران، در صورت بروز مورد غیرقابل پیش بینی که قبلا راه حل برخورد با آن پیش بینی نشده است، باید سریع به مدیریت مجمع اطلاع رسانی شده و راهکار مؤثر و دقیق دریافت شده و طبق آن برخورد شود.

برادران قسمت انتظامات نیز طبق تقسیم صورت گرفته، علاوه بر انجام وظیفه در سالن اصلی، در قسمت پارکینگ و محوطه هم  فعال هستند.وظایف این بخش از کمیته‌ی انتظامات،علاوه بر موارد بالا موارد متفاوتی است که ادامه بیان می‌شود:

1.     چیدمان دقیق نیروهای انتظامات از درب ورودی مراسم تا کنار جایگاه به طوری که کنترل جلسه از نظر نظم ، ترددها و... کاملا در دست شما باشد ؛

2.     هماهنگی و همکاری کل نیرو‌های انتظامات و دیگر مسئولین مربوطه در پایان مراسم جهت خروج برادران و جلوگیری از هر گونه شلوغی و ازدحام در درب خروجی؛

3.     پیگیری هدایت و قرار گرفتن جمعیت از جلوی جایگاه به نحوی که تمامی‌برادران به راحتی نشسته و موجب آزار و اذیت خود و دیگران نشوند ؛

4.     پیگیری و هماهنگی سرویس‌های ایاب و ذهاب از شرکت اتوبوس‌رانی و مشخص نمودن مسیرهای تردد آنها جهت اعلام به مدعوین و قرار دادن یک نفر کادر متعهد در هر اتوبوس جهت کنترل تردد رانندگان در مسیرهای مشخص شده؛

5.     پیگیری و هماهنگ نمودن یک دستگاه ماشین آتش نشانی جهت استقرار در مکان همایش بصورت کامال آماده باشد؛

6.     پیگیری و هماهنگ نمودن چند خودروی انتظامی‌با کادر مجرب جهت پوشش امنیتی و کنترل اوضاع تردد و بحث ترافیکی ورودی همایش؛

7.     .انجام انتظامات کامل بیرون همایش و انجام تمهیدات لازم در خصوص پارک خودروها به نحوی که در صورت خروج اضطراری به مشکل بر نخورند؛

8.     راهنمایی مردم از ورودی مکان همایش تا درب‌های اصلی سالن‌های همایش؛

عرض خداقوت و آرزوی موفقیت دوستان و همکارانمان در کمیته‌ی انتظامات.