بیماری های قلبی:
اینولین فقط برای سیستم گوارشی سودمند نیست، شواهدی دال بر کاهش میزان کلسترول مضر(LDL) بدن نیز وجود دارد. این ماده شیمیایی مضر در خون که به LDL معروف است یکی از دلایل عمده تصلب شریان و فشار خون بالاست زیرا هنگامی که به سرخرگ ها و سیاهرگ ها می رسد به نوعی مانع از گردش خون می شود. همچنین می تواند زمینه سازِ حمله های قلبی و مغزی گردد. نکته بسیار جالب اینکه، فعالیت معبر شیمیایی ویژه اینولین برای کاهش ماده شیمیایی موسوم به کلسترول مضر نادر است، مگر آنکه فرد کربوهیدرات فراوانی مصرف کند بنابراین در این مورد تاثیر آن چندان هم سودمند نیست. با این وجود تحقیقات بیشتری در دست انجام است تا مشخص شود که چطور کاسنی می تواند در بهبود بیماری قلبی موثر باشد.
همچنین کاسنی مملو از فنول هاست که در بررسی های گسترده ای اثبات شده که از جمله عواملیست که مانع از لخته شدن خون و بی نظمی ضربان قلب می شود. فنول ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و مطالعات حاکی از آن است که مصرف قهوه با عصاره کاسنی به طور قابل توجهی، بیش از قهوه های متداول توازن سلول های خون و پلاسمای خون را در بدن بهبود بخشیده و احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.
پیشگیری از سرطان:
اگرچه هنوز تحقیقات در زمینه اثرات کاسنی برای اثبات مکانیسم دقیق پیشگیری از سرطان انجام می پذیرد اما مطالعات در زمینه انواع سرطان نشان می دهد که عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی می گردد. گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد به تومورها نمی دهد و از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. پلی فنول ها و phytochemicals کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده نشان داده اند.

ادامه دارد ...
ا.ابن علی