با عرض سلام و آرزوی بهترین ها برای شما همراه عزیز

امروز با ارائه گزارش مختصری از اولین جلسه‌ی کارگاه "نقش تغذیه در رشد کودکان زیر6سال" که عصر روز 3شنبه، به همت مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع)، در محل بنیاد فرهنگی آیت اله خامنهای نجف آباد برگزار شد در خدمتتان هستیم .امیواریم نکاتی که در ادامه بیان میشود مورد استفاده شما قرار گیرد.

1.     نکته‌ی مهمی که باید در ابتدای این مبحث هر مادری بداند این است که : عادت های غذایی خردسالان قبل از 6 سالگی، پایه ریز  رشد نوجوانی و بلوغ کودک است.

2.     خردسال بعد از یک سالگی باید دو سوم از مواد غذایی مورد نیاز خود را از غذای خانواده به دست آورد و یک سوم باقیمانده را از شیر مادر تامیین کند. پس نکته‌ی مهم این است که مادر نباید مانند پیش از یک سالگی سوپ و آش را به عنوان وعده غذایی اصلی خردسال در نظر بگیرند. میزان بالای کالری غذای خانواده است که نیاز خردسال را برطرف میکند نه کالری پایین آش و سوپ. البته بیان این نکته هم ضرور‌ی است که کودک در سال دوم زندگی کالری به مراتب کمتری نسبت به سال اول زندگی احتیاج دارد. به همین علت است که همه‌ی کودکان سالم در سال دوم زندگی دچار لاغری نسبی میشوند.

3.     یکی از مواردی که میتواند موجب نگرانی هر مادری شود، بی اشتهایی خردسال و عدم همکاری لازم در غذا خوردن است. این مورد میتواند دو علت داشته باشد:

الف- ممکن  است خردسال بیماری خاصی داشته باشد. مانند انواع انگل ها، عفونت های ادراری، کم خونی از هر نوعی چه کمبود روی چه کمبود آهن و ...؛

ب-اختلالات رفتاری و روانی مادر؛ در صورتی که آزمایش های کودک سالم بودن او را نشان دهد به طور قطع دلیل مورد دوم است.

4.     رفتارهای نادرست والدین و بخضوص مار در تغذیه کودک:

الف. به زور و با کج خلقی به کودک غذا دادن؛

ب.در نظر گرفتن تشویق و تنبیه برای مواردی که کودک غذا میخورد یا نمیخورد؛

ج.بازگو کردن مشکل بدغذایی کودک برای دیگران، آن هم در حضور خود کودک؛

د.محدود کردن احساس استقلال کودک به خاطر ترس از اینکه او نمیتواند قاشق دست بگیرد یا ریخت و پاش می کند.(کودک از 10 ماهگی باید قاشق دست بگیرد و با لیوان آب بنوشد.)؛

5.     مواردی شبیه مورد 2 یا 3 به کودک این نکته را می فهماند که بدغذایی او وسیله ای است برای جلب توجه و نظر والدین. پس حاضر است به قیمت گرسنگی هم این توجه را جلب کند.

6.     نکته: مادر عزیز و مهربان؛ اگر کودک شما به اصطلاح دندان های شما را شمرده است! و بد غذا میخورد، این را بدانید که فرزند شما با 2 یا 3 روز غذا نخوردن خدای ناکرده دچار آسیبی نمیشود. پس تلاش نکنید با به کارگرفتن انواع ترفندها که قضیه را بدتر میکند به او غذا بدهید. بگذارید خود او گرسنه‌ی گرسنه شود و تقاضای غذا کند.

7.     یک ساعت قبل از غذا، کودک شما تحرک کافی داشته باشد تا گرسنه شده باشد.

8.     یک بشقاب یا کاسه‌ی پر از غذا بعد از 1 سالگی برای او میتواند اضطراب آفرین باشد. غذا را کم کم و با فواصل کوتاه به او بدهید.

9.     تنوع غذایی، زیبایی و رنگارنگی غذا اثری فوق العاده در اشتهای کودک دارد.

10. موقع صرف غذا در صورتی که حتی یکی از اعضای خانواده آن غذا را دوست ندارد، اصلا نباید جلوی کودک اظهار کند.کودکان فوق العاده در پذیرش غذا تقلید می کنند.

11. موقع صرف غذا محیط به گونه ای باشد که تمرکز کودک شما از غذا به چیز دیگری معطوف نشود.

12. موقع صرف غذا با خانواده در مورد موضوعات لذت بخش و شادی آفرین خانواده صحبت کنید.

13. مادر عزیز؛ سعی کنید موقع غذا خورد کودکتان به او توجه زیاد و مراقبت گونه نکنید. مدادم پیگیر میزان کم شدن از غذای ظرف او نباشید!

14. نکته‌ی مهم: بعد از 2 سالگی در صورتیکه به کودک غذای کم چرب و کم نمک بدهید، عادت سالم خوردن در او شکل میگیرد.

15. بچه های بدغذا ، مستعد چاقی در بزرگسالی هستند.

16. مادر عزیز؛ توجه داشته باشید نه تنها در امر غذا خوردن، بلکه در هیچ موردی نگرانی شما به کودکتان منتقل نشود. نباید نگرانی ها در نظر کودک بزرگ جلوه و گسترش داد.

در پناه خدا