سلام و عرض ادب و احترام. سپاسگزاریم که لحظاتی از وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید تا شما را با گوشه‌ای از فعالیت‌های خادمان در این مجمع آشنا کنیم. امروز میهمان دوستان خوبمان در کمیته‌ی امداد و بهداشت هستیم. خانم‌ها عابدینی و ایمانیان ما را با اقدامات و شرح وظایف این کمیته بیشتر آشنا می‌کنند. همان گونه که از نام این کمیته هم به روشنی پیداست، این کمیته از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. قسمت بهداشت کمیته که با ایجاد غرفه ای در روز همایش اقدام به اندازه‌گیری فشار خون، قند خون، و محاسبه‌ی نمایه توده‌ی بدنی متقاضیان می‌نماید. از زیرگروه‌های مهم بهداشت، قسمت مشاوره‌ی مجمع است که همواره با استقبال شرکت کنندگان محترم روبرو بوده است. زمینه‌هایی که تیم خبره‌ی این قسمت در آن زمینه‌ها آماده‌ی ارائه‌ی خدمات مشاوره ای هستند عبارت است از:

1.     آسیب شناسی پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی در حوزه خانواده و ارائه راهکارهای سازنده و مناسب؛  

2.     آموزش مهارت‌های زندگی، از قبیل قدرت حل مسئله، توانایی“نه“ گفتن، قدرت تصمیم‌گیری، مدیریت زمان،مدیریت احساسات و مدیریت بحران؛

3.     آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی در حوزه‌ی خانواده و ارائه راهکارهای مناسب؛

4.     مشاوره‌های تحصیلی؛

و اما قسمت امداد این کمیته که خادمان در این بخش، مسؤلیت حساسی بر عهده دارند. چنانچه در طول برگزاری مراسم مورد اورژانسی برای هریک از شرکت‌کنندگان محترم پیش آمد، خادمان این کمیته در اسرع وقت وارد عمل شده و موضوع را مدیریت می‌کنند. برای این منظور غرفه‌هایی هم در قسمت خواهران و هم قسمت برادران در نظر گرفته شده است تا خدمت‌رسانی به نحو احسن صورت گیرد. یک تیم 5 نفره به حالت آماده‌باش مستقر در غرفه  هستند  تا  در صورت نیاز به محلی که انتظامات اطلاع رسانی کرده‌اند اعزام شوند.

شش گروه دو نفره  نیز جهت نظارت بر وضعیت جسمی‌ عزاداران، به صورت سیار پیش‌بینی شده است تا در صورت نیاز، اقدامات اولیه را انجام داده و  مورد را به غرفه منتقل کنند.

با هماهنگی‌های صورت گرفته، دو دستگاه آمبولانس با نیروی مجرب اورژانس، برای استقرار کنار درب‌های مشرف به غرفه‌های امداد چه در قسمت خواهران و چه در قسمت برادران تعبیه شده است تا در صورت نیاز به مراکز درمانی، انتقال مورد به موقع  و در اسرع وقت صورت گیرد.

یکی از محل‌های پر رفت و آمد و البته متفاوت در روز همایش هم  ایستگاه گمشدگان است. محلی که همواره مراجعه کنندگان خاص خود را داشته است! طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با کمیته‌ی انتظامات و سایر عوامل اجرایی همایش، چنانچه کودکی به هر دلیل در سالن همایش گم شده بود باید به این غرفه هدایت شده و تا تحویل به والدین خود در آن محل نگهداری شود. در طول برگزاری همایش نیز محل استقرار ایستگاه گمشدگان به اطلاع شرکت کنندگان میرسد تا والدینی که فرزند خود را گم کرده اند در جریان قرار بگیرند. برای خدمت رسانی در این ایستگاه نیز کادر با تجربه ای به کار گرفته شده است تا به بهترین شکل ممکن از کودکان ارجاع داده شده به این ایستگاه مراقبت به عمل آورند تا خللی در نظم جلسه ایجاد نشود. اشیای گمشده نیز به این ایستگاه تحویل میشود تا صاحبان آنها بتوانند با مراجعه به این محل وسایل خود را دریافت کنند.

کمیته‌ی امداد و بهداشت برای انجام مؤثر وظایف خود این اقدامات را انجام داده است:

1.      پیگیری تأمین نیروی انسانی مجرب و متعهد جهت انجام امورات کمیته بهداشت و امداد؛

2.      برگزاری جلسه توجیهی برای کادر کمیته بهداشت و امداد و همچنین تیم‌های پزشکی و درمانی و مشاورین محترم ؛

3.      پیگیری و مشخص نمودن یک تیم امدادی مجرب از خواهران به همراه تجهیزات پزشکی با لباس و کاور مشخص و قرار دادن آنها در سالن اصلی همایش و ارجاع موارد احتمالی اورژانسی به آنها؛

4.      پیگیری دعوت از یک تیم پزشکی مجرب به همراه آمبولانس و تجهیزات کامل پزشکی و احیاء در بیرون جلسه بصورت آماده باش و انتقال موارد اورژانسی به آنها توسط تهیم پزشکی داخل سالن؛

5.      دعوت از تعدادی از مشاورین مجرب شهرستان جهت حضور در همایش و قرار گرفتن در مکانی مشخص و دادن مشاوره‌های لازم به مراجعه کنندگان به صورت کلی ضمن ثبت اطلاعات آنها و ارجاع به دفتر مجمع جهت پیگیری‌های بعدی نیازهای مشاوره ای ؛

6.      تهیه و توزیع بروشورهای بهداشتی – درمانی با موضوعات و مطالب مورد نیاز خانواده‌ها در روز همایش؛

7.      تهیه و توزیع فرمهای ثبت اطلاعات خانواده‌ها در حوزه بهداشت و درمان در روز همایش و جمع آوری آنها در پایان همایش و یا در زمانی مشخص در دفتر مجمع؛

8.      دریافت کارت خادمی‌و تحویل به تمامی‌اعضاء جهت نصب و شناسا بودن در مکان مأموریت خودشان در روز همایش؛

با عرض خداقوت و آرزوی توفیقات روزافزون برای دوستان خوبمان در کمیته‌ی امداد و بهداشت.