یکی از واژه‌هایی که در طول تاریخ مورد ستم قرار گرفته و دائماً به قربانگاه امیال و هواهای نفسانی رفته واژه «زن» است. در تاریخ عرب جاهلیت و قبل از آن کسی برای زن معرفت و عرفانِ پروردگار قائل نبود و به عبارت دیگر نگرش منفی آنقدر در جوامع رشد کرد که زن به تمام معنا آئینه شهوت و رنگ‌پرستی و مدّخواهی شد و چه کنیم که آثار و رگه‌های زشت این نگرش جاهلی هنوز در قلب به ظاهر متمدن غرب، ریشه دارد.

در اوج یک چنین تعریف و حقیقت جاهلی برای زن، حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) با حضور در عرصهٔ گیتی افتخار بزرگی آفرید و در مقابل زنان جاهلی، زنان فاطمی را معرفی و مطرح کرده و در طول دوران کوتاه زندگی خویش تک تکِ ابعاد روحی زن را عملاً تعریف و تبیین نمود.

نه اینکه امروزه تعاریف فاطمی بکلی زندگی انسان‌ها را گرفته؛ خیر، ولیکن یکّه‌تازیِ تعریف جاهلی از میان رفته و در مقابل این دیدگاه که زن اسوهٔ مدّپرستی، حسادت، چشم و هم چشمی و هزار افسونگری و نمود جاهلیت است از میان رفته و تعریف زیبای فاطمی با نقش و نمود ارزندهٔ آن در جامعه رشد و تعالی یافته است؛ تا آنجا که امروزه بسیاری از زنان ما در عرصه‌های صحیح فرهنگی بهترین افتخارات را می‌آفرینند و به دور از همهٔ روش‌‌های جاهلی روش‌های ارزندهٔ فاطمی را در زندگی پیاده می‌نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن کاظمی مؤلف مجموعهٔ «چگونه فرزند نابغه داشته باشیم» جلد چهارم و آخرین جلد این مجموعه را در 220 صفحه «ویژهٔ دختران» قلم زده است. فهرست مطالب کتاب در هفت فصل بسیار متنوع گرد آوری شده که در اینجا عناوین فصول و برخی از موضوعات بحث شده در هر فصل را مرور می‌کنیم: 

فصل اول:بلوغ

·         خصوصیات جسمی- حرکتی، عقلی، عاطفی، اجتماعی

·         احکام بانوان

فصل دوم:زیبایی

·         پارامترهای رسیدن به زیبایی

·         پوست و بهداشت، درمان بیماری‌های پوست

·         مو و روش درمان بیماری‌های آن

·         دندان‌ها

·         ناخن

فصل سوم: پوشش

فصل چهارم: زندگی تحصیلی

·         علاقه

·         موفقیت در تحصیل

·         پاسخ به سوالات زندگی تحصیلی

فصل پنجم:زندگی اجتماعی و ارتباطی

·         ارتباط با دوستان

·         خصوصیات دوستان

·         ارتباط با اساتید و مربیان

·         مشاوره

فصل ششم: زندگی عبادی

·         پاسخ به سوالات زندگی معنوی

فصل هفتم: ازدواج

·         هدف ازدواج

·         مراحل ازدواج

·         زن و حد وظایف

·         زن و درآمد مرد

·         زن و تربیت فرزند

·         زن و اجتماع

 

بخشی از متن کتاب منتخب از فصل ششم را با هم می‌خوانیم.

 

...دوران بلوغ مقطع عبادت است و بندگی، چگونه آن را شروع کنیم که اولاً اعمال و رفتارمان سالم و صالح باشد، ثانیاً پس از مدتی پشیمانی سراغ ما نیاید و ما مجبور نشویم برای بعضی از اعمال استغفار نموده یا بنای تجدید عمل را بنمائیم.

قدم اول: جستجوی صحیح از یافتن مرجع تقلید در احکام و عبادات و معاملات می‌باشد که پس از تفحص، رسالهٔ آن مرجع به عنوان کتاب احکام باید در طول مقاطع مختلف زندگی مطالعه شده احکام را مطابق استنباط آن مجتهد به انجام برسانیم.

قدم دوم: که کم اهمیت‌تر از قدم اول نیست و چه بسا از درجه و ارزش و اهمیت بالاتری برخوردار است توجه به سلامت روح، غذای روح و رشد و باروری روح است. سلامت روح به معنی شناخت آداب و اخلاق نیکو و پرهیز از زشتیهایی است که روح را تضییع می‌کند.

لازم است صفاتی که از لحاظ اخلاقی، انسان به آن‌ها مبتلا می‌شود اعم از صفات خیر و نیک و صفات شرّ و بد را که در کتب اخلاقی (مثل معراج السعاده) آمده مطالعه نماییم و با آن آشنا شویم، بعد بگردیم در وجود خودمان ببینیم کدام‌یک از این صفات منفی و مثبت را داریم. سپس راه‌های رفع و دفع صفات منفی را هم شناخته یکی یکی، آرام آرام آن‌ها را رفع و دفع نمائیم و در مقابل، صفات مثبت را نیز شناخته و تقویت نمائیم.

مثلاً اگر حسادت را شناختیم...

 

برای امانت گرفتن این کتاب می‌توانید به مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) مراجعه نمائید.

به نیت نشر اسلام عزیز