نوازش‌ها، واحدی از شناخته شدن میباشد و نقش بسیار مهمی در زندگیمان دارند.

👈هرچیزی بگوییم که دیگری خوشش بیاید، نوازش نام دارد. 👈کوچکترین توجهی به دیگران...

کسی که نوازش میدهد و کسی که نوازش میگیرد، هر دو انرژی مثبت دریافت میکنند و حالشان بهتر میشود و هرچه ما از سلامت روانی بیشتری برخوردار باشیم، نوازش‌هایمان سالم‌تر است.

نوازشها دو دسته هستند:

نوازش‌های کلامی 👈آفرین،چقدر خوب،چه زیبا

نوازش‌های غیر کلامی 👈نگاه، لبخند، بوسه، در آغوش کشیدن

نوازش‌های کلامی و غیر کلامی، منفی هم میشوند، مثل:گفتن بی ادب و یا اخم کردن و سیلی زدن.

⭐️وقتی آدمها نوازش مثبت نبینند به دنبال گرفتن نوازش‌های منفی میروند. 

 👈چرا که انسان‌ها نیازمند نوازش هستند و نوازش منفی گرفتن بهتر از بی نوازشی است. و این اتفاق در اطراف کسانی که اهل نوازش دادن نیستند، زیاد میفتد. 

 👈مثال: بچه‌ها کارهای منفی انجام میدهند که فقط دیده شوند و از این طریق جلب توجه کنند! و در نتیجه نوازش منفی دریافت کنند. و یا حتی خیلی اوقات این رفتارها از افراد بزرگتر و مسن هم سر میزند و فقط بخاطر دریافت نوازش منفی میباشد، چرا که با کمبود نوازش‌های مثبت مواجه هستند!!!

پس همانطور که متوجه شدید، نوازش‌های مثبت نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا میکنند.

نوازش‌های مثبت سبب ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و بزرگسالان خواهد شد.

🌟مادران و پدران سرد و یخچالی ،به پدران و مادرانی می‌گویند که نمی‌توانند به فرزندان و همسر خود نوازش مثبت دهند، در نتیجه سبب می‌شود که کودکانی پرخاشگر داشته باشند.

🌟فرزندانمان نیاز دارند که حداقل روزی ۸ بار نوازش مثبت بگیرند تا در آنها ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس شود و از رفتارهای منفی و پرخاشگرانه آنها جلوگیری شود.

 🌟برای نوجوانان، می‌بایست هرگاه که خودشان درخواست نوازش فیزیکی (بغل، بوسه، در آغوش گرفتن،...) کردند، به آنها نوازش فیزیکی دهیم. ولی کودکانمان را حداقل روزی ۸ بار در آغوش میگیریم و نوازش می‌دهیم.

⭐️دوستانی که فیلتر نوازشی دارند؛ یعنی: 👈نوازش دادن و نوازش گرفتن برای آنها دشوار است، می‌بایست آنقدر نوازش بدهند و بگیرند تا فیلترشان شکسته شود.

😊️ 😘😍نوازش‌های کلامی مثل:قربون شکل ماهت، تو چقدر خوبی، مهربون من، عزیز من، نفس من، زیبای من، هستی من، بانوی من، زندگی من، گل من، پسر خوبم، دختر قشنگم، دوست مهربونم، دوست خوبم، عشق من، پسر منظم من، دختر با اراده من، همسر زیبای من، همسر باوفای من، عسل من، صبح قشنگت بخیر، روزت بخیر، خدا قوت، به به چه غذای خوشمزه‌ای، به به چه میوه‌های خوب و عالیی، ممنون از خریدی که کردی، ممنون از اینکه به خونه و بچه‌ها رسیدگی میکنی، ممنونم از اینکه اتاقت رو مرتب کردی، ممنونم از اینکه بعد از مدرسه دست‌هایت را میشوری، آفرین از اینکه انقد خوب دندان‌هایت را مسواک میزنی، چه اندام زیبایی داری، چه اندام ورزشکاری داری، قربون چشم‌های سیاهت!!!

ن.مددی