با سلام. امیدواریم روزهای نخستین سال را به خوبی سپری کرده و مثل همراه همیشگی ما باشید . در مطلب هفته گذشته عرضه داشتیم که فصل بهار با تما م زیبائی ها و جاذبه هایش ، مشکلاتی را هم برای ما در پی دارد که ما با آگاهی از نحوه برخورد با چنین مشکلاتی می توانیم سلامت خود را تضمین نمائیم.در این مطلب به بیان چند تدبید مهم می پردازیم:
تدابیر مهم در فصل بهار
1 -  خونگیری (رگ زدن و حجامت) : اطبای  پیشین برترین استفراغ در فصل بهار را استفراغ خون می‌دانستند که توسط انجام عمل حجامت قابل اجرا می‌باشد.
 2 -  تخلیه و تصفیه مزاج به ویژه قی کردن و استفاده از مسهلات: اطبای کهن به مردم سفارش می‌کردند که حتما در آغاز بهار، پیش از انبساط و جداشدن اخلاط از هم و پر شدن رگ‌ها و اندام‌ها از آن، بدن را از اخلاط بد پاک کنند. بهترین زمان شروع پاک‌سازی بهاره از روزهای نخست فروردین‌ماه است و اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند.
3 -  پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی‌بخش و بسیار رطوبت‌آور
4 - دوری جستن از غذاهای مولد خون و کم کردن مصرف انواع گوشت
5 -  استفاده از غذاهای سرد که باعث غلیظ و ساکن شدن اخلاط شده و رقت آنها را تعدیل می‌کند.
6 - پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و همچنین انجام ورزش معتدل(سبک‌تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیش از غذا .
7-  پرهیز از جنبش زیاد روانی، زیرا به مزاج هوا کمک می‌نماید و عوارض آن را افزایش می‌دهد.
8 -  پرهیز از انباشتن بدن از غذا و مصرف غذا به دفعات متعدد، زیرا که پربودن،  خود موجب تشدید عوارض این فصل خواهد گردید.
9 - استفاده از نوشیدنی‌ها و رب‌های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک ،شربت نارنج ، لیمو و به و غوره و رب غوره
10 -  پرهیز از مصرف مواد گرم و تلخ و تند و شور و تیز
11 -  پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک و کم کردن روانداز. لباسهای پنبه‌دار که پنبه آن کم باشد بهترین نوع است.
12 -  اجتناب از حمام خیلی گرم و کل گرم‌کننده‌ها مانند ادویه‌جات و استعمال پایین‌آورنده‌های حرارت و ساکن‌کننده‌های مواد
13 -  پرهیز از مصرف آب با معده خالی و ناشتا
در آخرمطلب را با آموزش یک غذا برای نرم کردن مزاج ، مناسب فصل بهار پایان می‌دهیم:
آش آلو
مواد لازم:
لوبیا چیتی 1 لیوان، عدس 2 قاشق غذاخوری، برنج 3 قاشق غذاخوری، سبزی تازه شامل تره، جعفری و اسفناج پاک کرده 700 گرم، پیاز متوسط یک عدد، آلوبخارا 1لیوان، روغن زیتون 6 الی 7 قاشق غذاخوری، گوجه فرنگی 2 عدد، آب غوره به مقدار لازم، نعناع خشک به مقدار لازم، نمک، فلفل و زردچوبه و گلپر ساییده شده به مقدار لازم.
طرز تهیه:
حبوبات را که از شب قبل خیس کرده‌اید، روی حرارت بگذارید تا به آرامی بجوشد. سپس برنج ها را نیز افزوده و بعد از نیم پز شدن سبزی خرد شده را به همراه نمک و ادویه و گوجه به آن اضافه کنید و به مرور هم بزنید تا  پخته شود. در زمان پخت، آلوها را به آش اضافه کنید. می‌توانید زمانی که آلوها پخته شدند، آنها را در آورید و پس از جدا کردن هسته‌هایشان، دوباره به آش اضافه کنید. در آخر نعناع را با روغن زیتون کمی تفت داده و به آش اضافه می کنیم.
این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است.
نوش جان.

پایان     
ا.ابن علی