با سلام و تبریک سال نو و باآرزوی سالی سرشار از موفقیت و شادکامی برای شما عزیزان همراه.با شروع این فصل زیبا ، مطالبی بر این اساس خدمت شما دوستان ارائه خواهیم کرد. به امید توجه و استفاده شما گرانقدران.
از دیدگاه طب ایرانی، فصل بهار زمانی است که مردم مناطق معتدل محتاج به پوشش زیاد به خاطر سردی هوا و نیز محتاج ترویح به سبب گرمی هوا نباشند.
شروع بهار به سبب روئیدن گیاهان وبرگ برآوردن درختان و ظهور شکوفه‌ها، موجب سبزی و خرمی زمین است و باعث بارداری حیوانات و رونق چهره و بدن و فربهی و سرخی رنگ رو و غیره می‌گردد.
مزاج فصل بهار در حد اعتدال گرم و مرطوب بوده و به دلیل این که این فصل مناسب مزاج روح است، موجب تقویت آن نیزمی‌گردد. این فصل موافق با تمام سنین است و بویژه برای کهنسالان و افرادی با مزاج سرد و خشک مناسب‌ترین فصل برای زندگی و سلامت می‌باشد . به دلیل از بین رفتن سرما و ریزش باران‌های پیاپی و گرمای روز، در بهار قوا تقویت شده و خون در این فصل افزایش می‌یابد و بیماری‌هایی همچون دگرگون شدن خون (اختلاف الدم)، خونریزی بینی، ترک برداشتن رگ‌ها، پیدایش بزاق خون‌آلود، سرفه، بویژه در سرمای بهار که به زمستان شباهت دارد، را به وجود می‌آورد.
در این فصل اخلاط حبس شده در زمستان،رقیق گردیده و به حرکت در می‌آیند و اگر بدن نتواند این اخلاط را به طور کامل دفع نماید، به سوی اندام‌های ضعیف مانند کشاله‌های ران و زیر پوست و اطراف بدن جاری می‌شوند و باعث تولید امراض شایع در این فصل مانند دمل‌ها و ورم‌های چرکی و جوش‌ها و خارش و ورم‌های حلق می‌گردند و اگر وارد مغز شده و به بطن‌های مغزی برسند، موجب بروز صرع و سکته‌ها می‌گردند و اگر به غشاهای مغزی وارد شوند موجب بروز وسواس سوداوی می‌شوند، و اگر به بینی بریزند موجب زکام، گرفتگی صدا، سرفه و....
همچنین ریزش این مواد ردیّه به مفاصل باعث ورم‌های چرکی مفصلی و درد مفاصل می‌گردد. از سوی دیگر هر بیماری که ماده آن در زمستان ساکن باشد، در این فصل به هیجان آمده، نضج یافته و دفع می‌گردد. پس شدت یافتن بیماری در این فصل لزوماً به دلیل بدی آن نیست، بلکه بنا بر انضاج و دفع طبیعت و تقویت آن و نیز پاکسازی بدن و دفع فضولات از آن می‌باشد.
به اعتقاد شیخ الرئیس بوعلی سینا، در این فصل بیماری‌های مزمن نیز بروز می‌یابند. در بهار، بدن کسی که در زمستان به سبب پرخوری و کم‌حرکتی دچار افزایش خلط‌ها گشته‌، برای بیماری‌هایی که زاده این خلط‌ها هستند آمادگی دارد. زیرا بهار مواد خلط‌ها را می‌گدازد.

ادامه دارد ...

ا.ابن علی