در خانواده برتر زن و شوهر متقی و خدا ترس بوده و همواره غرق در ذکر و یاد خداوندهستند. اهل تهجد و شب زنده داری، تلاوت قرآن دعا و مناجات، رازونیاز، توبه و استغفار مانند آن هستند. دنیا مال و ثروت، جاه و مقام برای آنها اهمیت ندارد.

تقوا و معنویت:
حضرت زهرا و حضرت علی در امر تقوا و معنویت اسوه بودند.
علی علیه السلام در ارتباطش با خدا چنان اوج می‌گیرد که از هوش میرود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: وقتی دخترم فاطمه در محراب عبادت بود؛ خداوند خطاب به فرشتگان فرمود: ای ملائکه من، به بهترین بنده من فاطمه بنگرید. او در مقابل من ایستاده و از خوف من تمامی وجودش می‌لرزد.
بهترین خانواده از نظر اسلام آن است که در این مسیر گام بردارد و بکوشد خود را روز به روز به این قله معنوی نزدیکتر سازد.

دست کم این است که به نماز و روزه و سایر واجبات به عنوان نمادهای معنویت اهتمام ورزیده و افکار خود را متوجه ملکوت کند و رشته ارتباطی را با معبود خویش متصل دارد و همواره مراقبت نماید تا غل زنجیر های دنیایی او را زمین گیر نسازد.

در خانواده برتر هیچکدام از زن و شوهر در برابر سختی‌های زندگی بی‌تابی نمی‌کنند. آنها ناملایمات زندگی را هدیه‌های خداوند میشمارند. در هنگام دارائی و راحتی خداوند را حمد می‌گویند و در هنگام فقر و نداری صبر میکنند.
زن و شوهر ایمان خود را در پرتو صبر و تحمل بر شداید و گرفتاری‌ها و شکر گزاری در برابر نعمت‌های بی شمار او کامل میکنند. همچنان که فاطمه زهرا سلام الله علیها تمام مشکلات زندگی مشترک را به جان خریده و به آن راضی بوده و در تمامی عمر شریفش هیچ گاه  زبان به گله و شکایت نگشود.

زن و شوهر در خانواده برتر به جهت برخورداری از سه ویژگی: دانش و مهارت و اخلاق ،خانه و خانواده را به بهترین شکل ممکن اداره می‌کنند. در این خانواده مرد مدیری لایق، کاردان، پرتلاش و جدی در کار است. هزینه های زندگی را از طریق حلال تامین می کند؛ مدیریت او بر مبنای تحکم و زورگوئی نیست و همسرداریش ایده آل است.

زن نیز در مدیریت داخلی منزل و ایفای وظایف خویش اسوه است.
بی تردید در خانواده‌هایی که زن و شوهر قدرت مدریت ندارند؛ زن قربانی سوء مدریت مرد میشود و یا مرد از ناحیه سوء مدیریت زن در خانه آسیب جدی می‌بیند و یا فرزندان قربانی بی‌کفایتی پدر و مادرند.

خ.حسینی