غذاهای مناسب فصل زمستان
غذای افراد تندرست در این فصل باید غذایی معتدل و غلیظ باشد مثل حلیم و کله‌پاچه و گوشت شیشک و آب‌گوشت آن و گوشت نمک‌سود و گوشت شکار
 با ادویة گرم و کباب و بریان و گوشت کبک و تیهو و بلدرچین و مانند اینها و همچنین اسفیدباها (انواعی از آش) و قلیه خشک (گوشت سرخ‌شده با روغن گردوی بریان‌کرده یا روغن زیتون و یا روغن زردآلو) و مانند این، بویژه با دارچین و زیره و رازیانه و مانندآنها؛ زیرا که حرارت غریزی در این فصل مجتمع و قوی است و هضم در این فصل قوی و نیکو بوده، عمل گوارش برای بدن و معده آسان‌تر.
 مواد گرم و خشکی که برای تغذیه در این فصل مناسب هستند عبارتند از: انبه، بادام کاغذی، تخم شربتی، پسته، پونه، پیاز، پیه(دمبه)، ترب، تره، جعفری، چای، خردل، خرما، خرمالو، دارچین،روغن، ریحان، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، زنیان، زیتون، زیره سیاه،سیر، شنبلیله، فلفل، فندق، کرفس، کشمش انگور سیاه (مویز)،
کلم، کنگر، گردو، گل سرخ، لپه، مرزه، موسیر، موم عسل، نارگیل، نخود، نعناع، عرق بهارنارنج، هل و.... البته باید توجه داشت که مصرف هریک از این موارد رابطه مستقیم با مزاج افراد دارد و لازم است از زیاده‌روی در هرکدام از آنها دوری شود.

نوعی خورش فسنجان (بدون گوشت)
مواد لازم:
گردوی چرخ‌شده نصف لیوان، مغز بادام خام چرخ‌شده نصف لیوان، پیاز کوچک 1 عدد، سیب‌زمینی 1عدد، هویج 1عدد، رب انار 1 قاشق غذاخوری، شیره انگور یا عسل 3 قاشق غذاخوری سرصاف، پودر سماق1 قاشق غذاخوری، روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری، نمک ودارچین و زعفران از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری.
روش پخت:
ابتدا گردو و بادام آسیاشده را با یک عدد پیاز که به‌صورت ریز خرد شده،به همراه یک لیوان آب در ظرف مناسب بریزید و روی اجاق با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. سپس 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمک را به آن بیافزایید و اجازه بدهید تا روغن بیندازد. توجه داشته باشید که اگر در حین پخت غلظت خورش بالا رفت، به آن کمی ‌آب سرد بیافزایید.  هویج را به همراه سیب‌‌زمینی به‌طور جداگانه با کمی ‌آب بپزید و آن را در مخلوط‌کن کاملاً یکنواخت کنید. سپس شیره انگور و دارچین  و زعفران را به آن بیافزایید و خوب به‌هم بزنید و اجازه دهید خورش به مدت 20 دقیقه دیگر بپزد و کاملاً جا بیافتد. در زمان میل کردن غذا هم می‌توانید رب انار را به آن بیافزایید و از مزه میخوش و دلچسب آن لذت ببرید. (این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است)

پایان    
ا.ابن علی