قطرات سرشک زیباتر از درّ که بر گونه‌های شیعیان و محبّین اهل‌بیت(ع) جاری می‌گردد، آثار دلبستگی و محبّت به آن بزرگواران، شوق در فراق، سوز در مصائب آنان و هم‌دردی با ائمه معصومین(ع) است. 

این حقیقت قابل انکار نیست که اشک در مصائب اهل بیت (ع) بالأخص حضرت سید الشهداء ارواح المومنین له الفداء اساس بقاء تشیّع است؛ و اشک و ندبه بر آن حضرت، به هیچ وجه قابل قیاس با دیگر اشک‌ها نیست. گریه بر آن حضرت فوائد و آثاری در دنیا و آخرت در جسم و روح و زندگی دلباختگان دارد که کمتر به آن توجه می‌شود. از سوی دیگر گریه و گریاندن و شرکت در مجالس آن بزرگواران از اهمّ وظایف، مخصوصاً در زمان غیبت حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنا فداه است.

آقای عبدالحسین نیشابوری در کتاب «اشک حسینی، سرمایهٔ شیعه» در رابطه باگریه، خواص طبی و روحی آن، ثواب گریه بر حضرت سید الشهداء (ع) و فوائد آن در دنیا و آخرت، روایات و احادیث و کلمات محققین را جمع آوری کرده که مطالب آن در بیش از 120صفحه و 7 فصل با عناوین ذیل تنظیم شده است.



 

1-اشک چیست؟

نویسنده در این فصل به بررسی معنای اشک و گریه، انواع گریه، علل اشک نداشتن چشم، چگونگی جلا دادن قلب و رفع قساوت آن، خواص جسمی و روحی اشک ریختن و بیان نمونه‌هایی از گریه‌های انبیاء و اولیاء الهی می‌پردازد.

 

2-بر سیدالشهداء (ع) باید گریست!

نویسنده در این فصل پس از توضیح انواع گریه برسیدالشهداء، ثواب و خواص گریه و مرثیه‌خوانی برای اهل‌بیت(ع) و مقام شعر و شاعر را در نزد ائمه معصومین(ع) تشریح می‌کند.

 

3-گریه و حزن انبیاء و ائمه(ع)

نویسنده در این فصل به بیان کیفیت گریه و حزن ملائکه الهی و پیامبران خدا از جمله حضرت آدم، نوح‌پیامبر، حضرت ابراهیم، حضرت موسی،‌ حضرت خضر، حضرت زکریا،‌ حضرت عیسی، حضرت رسول‌ اکرم(ص) و جمیع ائمه معصوم علیهم‌السلام بر امام حسین(ع) پرداخته است.

 

4-گریه‌های امام حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان از مدینه تا مدینه

در این فصل به 20 مورد از گریه‌های امام حسین(ع) در وقوع و شکل‌گیری واقعهٔ کربلا اشاره شده و پس از آن از گریه‌های بانوان اهل حرم و امام زین‌العابدین‌(ع) در مسیر اسارت و شام تا بازگشت دوباره به کربلا و مدینه، همچنین یاران جامانده از کربلا (مختار، توّابین و ...) سخن به میان آمده است.

 

5- اشک دشمن بر مصیبت امام حسین(ع)

عظمت و سوزش مصیبت امام حسین(ع) به حدّی بود که آن دشمنان قسی القلب را که به قتل فرزند پیامبر(ص) حاضر شده بودند به گریه واداشته و در این فصل نویسنده، گریه‌های لشکر عمر سعد، گریهٔ خود عمر سعد ملعون، گریه‌های دسته جمعی دشمن، گریهٔ غارت کنندگان خیمه‌ها، گریه اهل کوفه و شام از سخنان امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) و همچنین گریه‌های خاندان یزید بر آن حضرت را نقل کرده است.

 

6-گریه موجودات بر امام حسین(ع)

مؤلف در این فصل به ذکر جملاتی از زیارت ناحیهٔ مقدسه پرداخته که گویای گریهٔ مخلوقاتِ غیر انسان بر خونِ خداست؛ سپس نمونه‌هایی از گریه‌های موجودات بر عزای امام حسین(ع) که در منابع و روایات ذکر شده را خاطر نشان کرده و به چند نمونه معاصر نیز اشاره کرده است.

 

7- اشکی بریزیم

در فصل آخِر نویسنده به بیان اولین اشعار و نوحه‌های سروده شده در مرثیهٔ پسرِ پیامبر خدا(ص) پرداخته و با آوردن قطعه‌ای از زیارت حضرت زینب(س) و روضه خوانی برای آن حضرت مطالب را پایان داده است.

 

قسمتی از فصل ششم(صفحه 105) کتاب را با هم می‌خوانیم:

 

گریه ملائکه

...

امام صادق(ع) می‌فرمایند:ماجرای عاشورا که اتفاق افتاد ملائکه ضجه زدند و به درگاه الهی ناله کردند که بارالها این چنین می‌کنند با حسین، برگزیده و فرزند نبیّ تو؟! ندا رسید ملائکهٔ من، آرام باشید. به عزّت و جلالم که از آنها انتقام می‌گیرم.

سپس خداوند متعال امامان از فرزندان امام حسین(ع) را به ایشان نشان داد و ملائکه شاد شدند. در این هنگام دیدند یکی از آن بزرگواران به نماز ایستاده است. خداوند متعال فرمود: از آنان انتقام خواهم گرفت به این آقایی که ایستاده است. «بحار الانوار جلد 45. صفحهٔ 221»

در روایتی دیگر امام صادق(ع) می‌فرمایند: ملائکه روز و شب با ملائکه حائر حسینی مصافحه می‌کنند اما ملائکهٔ حائر از شدت گریه‌ای که می‌کنند نمی‌توانند جواب آنها را بدهند و منتظر می‌شوند تاطلوع فجر و بعد جواب آنها را می‌دهند و از مسائل آسمانها سؤال می‌کنند. در بین این دو وقت نه حرفی می‌زنند و نه سستی در دعا و گریه دارند.

...

برای به امانت بردن کتاب می‌توانید به دفتر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) مراجعه کنید.

                                                                         

                                                                                   به نیّتِ نشر اسلامِ عزیز