دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب (18/6/92)

یکی از موضوعات جدی مطرح شده در دیدار با ائمه جمعه موضوع سبک زندگی است.لذا اگر اهمیت نماز جمعه و خطبه های آن برای ما روشن شود، آنگاه می‌وانیم اهمیت سبک زندگی را بهتر درک کنیم.

در مورد اهمیت نماز جمعه ایشان میفرمایند:

«اسلام براى نماز جمعه، خیلى اهمیت قایل است و من امروز فکر کردم بعضى از روایاتى را که در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببینید چه‌قدر این مراسم هفتگى مهم است.»

ایشان در دیدار با ائمه جمعه میفرمایند:

«یکی از مسائلی که باید در خطبه های نماز جمعه مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع سبک زندگی و بحث‌های کاملاً مستند و زنده در این خصوص است» (18/6/92)

حال اهمیت موضوع سبک زندگی از اینجا روشن میشود که ایشان درخواست میکنند این موضوع در یکی از رویداد های مهم هفته مورد توجه جدی قرار بگیرد.

*بیانات در محفل انس با قرآن

«یک مسئله، مسئله‌ى احترام ظاهرى و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معناى الفاظ قرآن، اصوات قرآنى؛ این در جاى خود چیز محترم و مهمى است. مسئله‌ى بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنى است؛ سبک زندگى را منطبق با قرآن قرار دادن» (19/4/92)

«اگر در جوامع بشرى قرآن حاکم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوى هست. راه سلامت را، راه امنیت را، راه امنیت روانى را قرآن به روى ما باز میکند؛ راه عزت را قرآن به روى ما باز میکند؛ راه زندگى درست را و سبک زندگى سعادت‌آمیز را قرآن به روى ما باز میکند» (18/3/92)

از این بیانات ایشان این گونه برداشت میشود که بایستی سبک زندگی را با قرآن تطبیق داد و سبک زندگی قرآنی را برای تمدن اسلامی ارائه کرد.

*بیانات در دیدار شاعران

ایشان یکی از مسئولیت‌های شاعران (به عنوان یکی از تاثیر گذارترین عناصر جامعه) را پرداختن به موضوع سبک زندگی میدانند:

«جهادِ بناى جامعه‌ى اسلامى، جهاد استحکام بخشیدن به ساخت قدرت ملى که ما مکرر رویش تکیه کردیم، جهاد اصلاح سبک زندگى - که عرض کردیم متن تمدن اسلامى این است و آنچه که در غیر از سبک زندگى بحث میکنیم، همه شکلها و شیوه‌ها و اندازه‌گیرى‌ها است - اینها هر کدام یک جهاد است،حضور در این جهاد از طریق شعر، باید مورد توجه قرار بگیرد؛حکمت، اندیشه‌ى حکیمانه، مسائل لازم براى آموختن به انسانها، اینها را فهمیدن و در شعر گنجاندن و بیان کردن - که معارف دینى و معارف انسانى و سبک زندگى جزو برترینهایش است - اینها مسئولیتهاى شاعر است» (1/5/92)

* بیانات در دیدار جمعى از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین»


«همین بحث سبک زندگى و اسلوب زندگى به حسب نظر اسلام، این در داخل بسیج میتواند یک معیار براى خودشناسى باشد. بحث این نیست که دستگاههاى برتر و بالاتر بیایند ما را عیار بزنند، ببینند چه جورى است، بحث این است که خودمان، خودمان را عیارسنجى کنیم. رفتار ما در محیط کار چگونه است؟ رفتار ما با همسر و فرزند چگونه است؟ رفتار ما در محیط زندگى و محیط اجتماعى چگونه است؟ رفتار ما با زیر دست چگونه است؟ با کسى که بالادست ماست، رفتار ما چگونه است؟ رفتار ما با دوست چگونه است؟ با دشمن چگونه است؟ اینها همه در اسلام اندازه و معیار دارد. خودمان را بسنجیم. این میشود عیار خویش را سنجیدن، خود را درست شناختن. اگر از اینجا شروع کردیم، بنیان زندگى ما، بنیان کار ما در همه‌ى بخشها، بخصوص در بسیج، که حالا محل بحث ماست، تقویت خواهد شد» (1/9/91)