از جمله مراقبت‌هایی که والدین در رابطه با فرزندان باید داشته باشند؛ این است که احساس شهوانی بی‌موقع بیدار نشود و رفتار فرد به عادت ناپسند جنسی منجر نشود. دیگر موارد قابل رعایت عبارت‌اند از: 

1. در شست‌و شو و تطهیر:به عنوان مثال مادر درحین شستشو نباید زیاد به دست کاری کودک بپردازد، و در سن سه یا چهارسالگی، وظیفه استحمام پسران بهتر است بر عهده پدر باشد. درمجموع شستشوی کودکان پس از دفع و مراقبت از بهداشت او در دوران کودکی، خود عامل مهم و اساسی، در پیشگیری از بیماری‌ها و کمک به بهداشت جنسی کودک است. 

2. درپوشش ولباس: از سنین 3 سالگی به بعد باید لباس کودک به نوعی حاکی از جنسیت او باشد، لباس‌های او چسبان وتنگ نباشد. لباس‌های زیر، زبر نباشد زیرا باعث تحریک و خارش بدن او می‌شود. 

3. در ختنه: انجام ختنه از همان هفته اول تولد و در برخی منابع تا پایان ماه اول توصیه شده است. رعایت این امر سبب احساس درد کم‌تر، جوش خوردن زخم به صورتی سریع‌تر، و سبب حفظ سلامت و پیشگیری از بروز پاره‌ای از بیماری‌ها و عوارض است. 

4. در بازیها: بهتر آن است که بازی‌ها در حضور والدین و در معرض دید آنان باشد، تا اگر خطائی اخلاقی توسط کودکان در بازی صورت گرفت والدین آن را تذکر دهند. بازی‌های افراد بالغ با کودکان به ویژه در رابطه با جنس مخالف باید زیر نظر و تحت مراقبت باشد. 

5. در خواب و استراحت: برنامۀ کودک را باید طوری تنظیم کرد که او همیشه یک ساعت زودتر از شما بخوابد. باید او را عادت داد که تا خسته نشده، وارد بستر نشود. صبح‌ها پس از بیداری در تخت خواب نماند، به پشت بخوابد، دست‌ها از پتو بیرون باشد که لحاظ این امور نوعی مصون سازی او از وسوسه‌ها است. 

6. در دستکاری‌ها و لمس‌ها: ضروری است به کودک تفهیم شود که درست نیست که او بدن خود را دست کاری کند و یا دیگران حق ندارند به بدن او دست بزنند. این وضع باید به تدریج و آرام و بدون هیچ گونه تهدیدی صورت گیرد. 

بچه‌ها گاهی با آلت تناسلی خود بازی و دستکاری می‌کنند، در این سنین لازم نیست؛ آن‌ها را برای این کار تهدید یا تنبیه کرد. بلکه هر بار که سرگرم آن است باید به آرامی‌ او را از این امر باز داشت. با صمیمیت و دوستی دست او را می‌گیریم و میگوئیم من دوست ندارم تو این کار را بکنی. البته بجا است که دست او را به اسباب بازی یا شیئی مشغول دارند که به خود نپردازد. در معاشرت‌های دختر و پسر، در سنین خردسالی نباید آن‌ها را از هم جدا کرد، ولی هنگامی‌ که طفل به سنین تمیز رسید این جدایی لازم است. 

7. در نوازش ها: نوازش‌های مادران با کودکان خردسال باید تحت ضابطه باشد. بازی و نوازش در اطراف دستگاه تناسلی کودک اگر چه او بسیار خردسال است؛ برای کودک مسأله آفرین می‌شود. او امروز از آن لذت میبرد؛ ولی فردا ممکن است گرفتار و اسیر آن شود و هنگامی این لذت در او تثبیت شد امکان ترک آن وجود نخواهد داشت.

یاحسین