استاد سید مجتبی موسوی در ادامه جلسات سبک زندگی قرآنی به موارد زیر اشاره کردند و فرمودند:

بهترین سبک‌ها سبکهایی هستند که متناسب با نیاز انسان و سرشت انسان باشند. چون قرآن کتاب فطرت انسان و نوشتار وجودی انسان است به سراغ قرآن می‌رویم. خداوند به پیامبر میگوید: ای پیامبر، دین چیزی جز سرشت تو نیست.

خدای متعال، ما را خیلی آسان نوشته است. لقد یسَّرنَ القرآن...  قرآن آسانترین سبک‌ها را به ما میدهد؛ چون نوشتار فطری ماست.

وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ.... همه چیز در قرآن هست.

خدا در دو آیه می‌فرماید: من بهترین سبک‌ها را برای شما آورده‌ام. 9اسراء: انَّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم... همانا این قرآن به استوارترین و راست‌ترین هدایت میکند. 15و16 مائده: قد جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ. یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ... همانا از طرف خدا نور و کتابی آشکار برای شما آمد. خدا بوسیله آن هرکس را که رضای خدا را دنبال کند، به بهترین و سالم‌ترین راه‌ها هدایت میکند.

نمونه‌هایی از سبک‌های قرآنی ارائه شده:

آیه61 سوره مبارکه نور: اذا دخلتم بیوتاً فسلِّموا علی انفسکم... (ای مردان) هنگامی که وارد خانه‌هایتان می‌شوید بر خودتان سلام کنید {یعنی خانم و دخترت خودت هستی. قرآن از کلمه بیوت استفاده کرده نه غرفه! این نشان میدهد که باید در همان بدو ورود باید سلام کنند تا اهل خانه آماده شوند و رعایت همین یک نکته ساده از وقوع بسیاری از مشکلات خانوادگی جلوگیری میکند.

همان طور که گفته شد اولین سبک قرآن این است: اقرا بسم ربِّک الذّی خلق...  فقروا ما تیسروا لقرآن... خودت را بخوان... هرقدر که میتوانی قرآن را تلاوت کن.

شرایط خواندن قرآن: 1) لایمسهوا الّا المطهرون... بدون طهارت نمی‌توانیم به خودمان دست بزنیم (خیلی مقدسیم و کرامت داریم).

2) اذا قرایء القرآن فستمعوا له و انصتوا ... چون بزرگیم و کلام، کلام خالق است؛ باید به خودمان احترام بگذاریم.

3) اقرا بسم ربِّک ... هرکاری را با بسم ا... شروع کنیم. هرکاری را به اسم ربّ انجام بدهیم؛ برای خدا و با نیت خدایی (رضای خدا)

خودمان از خداییم پس هر کاری هم انجام می‌دهیم باید برای خدا انجام دهیم. اگر قرآن را با احترام نخوانیم؛ خدا خودمان را به به خودمان نمی‌شناساند.

19 مرتبه گفتن بسم ا... در روز برای دوری از سرسختی و غرور سفارش شده‌است. باید با خودمان مهربان باشیم (رحمن و رحیم). خمیر مایه‌ما رحمن و رحیم و خدایی و اهل بیتی است.

اگر این سه شرط را رعایت کنیم. خدا خودش آرام آرام ما را با خودمان آشنا می‌کند. ویژگی قرآن این است که اگر قرآن را درست بخوانیم، خدا خودش اسراری را به ما یاد میدهد.

م. رایانه