با سلام

اولین جلسه‌ی کلاس آموزشی "خود مراقبتی" ویژه‌ی کادر و اعضای مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) بهمراه خانواده‌های گرامی‌شان روز یکشنبه18/3/94 ساعت5 عصر در محل سالن ابن سینا با سخنرانی سرکار خانم اسماعیلیان برپا شد.

‌در ابتدای جلسه از دعوت شدگان، ثبتنام صورت گرفت و پس از پخش اسلاید و نماهنگ، جلسه‌ای با محتوای زیر برگزار شد.

شعار سال قبل شبکه بهداشت با عنوان "خود مراقبتی" و امسال با عنوان "ایمنی غذا" اعلام شده است که از اهمیت بالای این دو قضیه در سلامت جامعه خبر میدهد.

چندی پیش شمار زیادی از افراد جامعه‌ی استان و شهرستان ما با بیماری اسهال خونی مواجه شدند که عواقب بدی را برای همه در پی داشت.

این بیماری به جهت آبیاری سبزیجات و کاهو با آب آغشته به فاضلاب انسانی بوجود آمده بود که اگر شست و شو به طریق صحیح انجام می‌گشت این بیماری گریبان گیر افراد نمی‌شد.

طریقه صحیح شستوشوی سبزی خوردن: شستن با "ریکا" برای از بین بردن انگل و "پرکلرین" (قابل تهیه از داروخانه و عمل کردن به دستورالعمل درج شده بر روی بسته) برای از بین بردن میکروب باید انجام شود.

بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال ویروس:

طی گزارشات برخی از افراد مبتلا به بیماری اسهال خونی بدون مصرف سبزیجات و کاهو به این بیماری گرفتار شدند که علت آن تماس با شخص دارای این انگل بوده است و در صورتی که بهداشت فردی را رعایت میکردند این اتفاق نمی‌افتاد.

کارگاه خود مراقبتی به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری مورد توجه همگانی قرار گرفته است چون پیشگیری هزینه‌های روحی و مادی را به میزان زیادی کاهش میدهد.

در صورت عمل به خود مراقبتی، 40 درصد کاهش مراجعه به پزشک، 50 درصد کاهش مراجعه به اورژانس، 50 درصد کاهش غیبت از محل کار و 17 درصد کاهش مراجعه به پزشک متخصص را خواهیم داشت. این واقعیت سبب شد که دیدگاه از "درمان قطعی" به "مراقبت" تغییر پیدا کند.

65تا85 درصد سلامتی به عهده خود فرد است که بوسیله خود شخص و خانواده‌اش بدون دخالت متخصصین انجام میشود.

خود مراقبتی شامل چهار جنبه جسمی، روانی عاطفی، اجتماعی و معنوی میشود. در این جلسه در مورد خود مراقبتی جسمی و اجتماعی صحبت شد.

توضیحاتی در مورد خود مراقبتی جسمی:

هر سانتی‌متر چربی اضافه در دور کمر، کاهش چندین سال از عمر شخص را در پی دارد.

پیاده‌روی در بهبود سلامتی و کاهش وزن بسیار مفید میباشد. روش صحیح پیاده روی: 10 الی 20 دقیقه پیاده‌روی در روز توصیه میشود. سرعت آن در حدی باشد که فرد به نفس نفس بیوفتد ولی قادر به صحبت کردن نیز باشد. زمان طلایی پیاده‌روی قبل از ظهر است ولی متناسب با شرایط فرد میتواند این زمان متغیر نیز باشد. (صبح پس از صرف مقدار کمی صبحانه)

خوردن چیپس و سوسیس کالباس باید به طور کامل منع شود. ولی بدلیل علاقه‌ی بچه‌ها به پیتزا و این موارد نباید کاری کرد که فرزندان از سفره خانواده جدا شوند-در نوجوانی به غذاهای بیرون روی بیاورند-. یکبار خوردن پیتزا یا اسنک در ماه اشکالی ندارد زیرا بدن در طول مدت یکماه میتواند سم ناشی از این مواد غذایی را دفع کند.

معاونت رایانه